Naughty Dog har offisielt bekreftet at det ikke blir noe av flerspillerspillet basert på The Last of Us. Det kommer etter flere måneder med usikkerhet rundt prosjektet.
På sine nettsider forklarer utvikleren at The Last of Us Online rett og slett ble for ambisiøst og for ressurskrevende. Naughty Dog ønsket ikke å kun ha fokus på «live service»-spill, og derfor besluttet ledelsen å legge ned hele greia.
– For å lansere og støtte The Last of Us Online ville vi være nødt til å legge alle ressursene våre inn i å støtte innhold etter lansering i flere år fremover, som drastisk ville påvirket utviklingen av fremtidige enspillerspill.
– Dermed hadde vi to valgmuligheter foran oss: å kun være et studio som lager «live service»-spill eller fortsette å fokusere på de historiebaserte enspillerspillene som har definert Naughty Dogs arv.
Utvikleren påpeker likevel at erfaringene som teamet tilegnet seg i arbeidet med The Last of Us Online vil bli uvurderlige fremover. Ved siden av et nytt enspillerspill har studioet nemlig flere prosjekter i ovnen, men akkurat hva det er snakk om får vi ikke vite enda.