Sniktitt

The Guild 2

I The Guild 2 får du bygge opp ditt eget familiedynasti i senmiddelalderens Europa. Vi har tatt en titt på dettee lovende og unike spillet fra JoWooD.

Det er alltid morsomt med spill som gjør noe helt unikt, og Europa 1400: The Guild var definitivt et slikt spill. Spillet gav deg rollen som en ambisiøs person i middelalderen, og målet var å bygge opp et mektig familieimperium. Hvordan du ville gjøre dette var opp til deg. Spillet kom med en rekke ulike yrker du kunne spesialisere deg i, inkludert prest, tyv, kjøpmann og ølbrygger, og i tillegg måtte du sørge for at personen din fikk barn som kunne ta over familiebedriften når han etter hvert falt fra, noe som naturligvis krevde at han giftet seg. Dessuten måtte du hele tiden forholde deg til konkurrenter og andre innbyggere i landsbyen, og for de ærgjerrige var det mulig å skaffe seg politiske verv.

Familiesagaen fortsetter
Europa 1400: The Guild fikk aldri den helt store oppmerksomheten da det ble lansert i 2003. JoWooD slet på den tiden kraftig med distribusjonen av spillene sine utenfor tysktalende land, og selv om spillet fikk god kritikk kom det aldri i nærheten av topplistene her til lands (eller i andre europeiske land, for den saks skyld). Nå er etterfølgeren på vei, som JoWooD var mer enn villige til å demonstrere under årets E3-messe i Los Angeles Dessverre ser det ut som et samlet pressekorps har valgt å overse The Guild 2, noe som er leit, da spillet ser ut til å ha potensial til å bli en svært interessant tittel.

The Guild 2 fortsetter der forgjengeren slapp. Målet er å lede et familiedynasti til ære, rikdom og berømmelse, og som før legger du grunnlaget for familiens suksess ved å spesialisere deg innenfor et yrke. I starten har du begrensede muligheter, men etter hvert som du blir bedre til det du gjør, kan du bygge opp virksomheten din og bli en stor spiller på markedet. Dette gir deg så mulighet til å investere i en politisk karriere, noe som kan gi mange fordeler. Politikerne har makt til å bestemme vilkårene for forretningsvirksomhet i byen, og i The Guild 2 bør du benytte deg av alle muligheter for å skaffe deg selv både rettferdige og urettferdige fordeler, for motstanderne dine vil ikke nøle med å gjøre det samme.

Senteret for virksomheten din er huset ditt. Hvert rom i dette huset har en egen funksjon, slik som i forgjengeren, og etter hvert som du gjør det bedre kan du utvide huset og legge til nye rom, noe som igjen gir deg nye handlingsmuligheter. En av forbedringene fra det forrige The Guild-spillet er at du nå får et mye nærere forhold til det som skjer - hvis du for eksempel spiller som tyv, kan du nå følge innbruddene dine i detalj. Uansett hvilket yrke du velger må du hele tiden passe deg for usportslige motstandere, som gjør sitt beste for å sabotere virksomheten din (ved hjelp av ting som bomber eller svertekampanjer). Heldigvis kan du svare med samme mynt, og JoWooD forteller at intriger og sabotasje blir en viktig del av spillet.

Det hele foregår i sanntid, så du må konstant være på vakt og være oppmerksom på hva motstanderne dine foretar seg. Du kan følge med på alt de gjør, samtidig som de kan følge med på alt du gjør. Heldigvis er det ikke slik at de datastyrte spillerne kun kjemper mot deg, og hvis du følger med vil du kunne se hvordan de saboterer hverandres virksomheter. Dessuten vil du kunne oppleve andre ting i de dynamiske byene spillet foregår i, slik som henrettelser og tyverier. JoWooD er tydelig stolte av det høye detaljnivået og realismen i spillverdenen de har skapt.

En av de viktigste nyhetene er at The Guild 2 kommer med en kampanjemodus hvor du hele tiden får spesifikke mål å jobbe mot (slik som å bli borgermester i byen din o.l.). Dermed håper JoWooD at det blir lettere for nye spillere å komme inn i spillet, da det vil bli klarere for dem hva det er de må oppnå. I tillegg loves vi en rekke enkeltstående scenarier, slik som Nottingham Forest, hvor vi får mulighet til å delta i historien om Robin Hood. Dette gir oss mer varighet og variasjon enn vi fikk i originalen.

Grafikken har fått seg en kraftig ansiktsløftning. Spillet benytter seg av samme grafikkmotor som Gothic 3, og landskapene og bygningene ser svært imponerende ut. Detaljnivået er veldig høyt, og ting som trær og busker ser virkelig realistiske ut. Det eneste området hvor The Guild 2 ser ut til å ha litt å gå på i forhold til konkurrentene har med personene og animasjonene av disse å gjøre, men med tanke på at utviklerne fortsatt har omtrent et år på seg før spillet skal lanseres, er det ikke usannsynlig at disse blir forbedret kraftig etter hvert. Hvis du har lyst til å se hvordan spillet ser ut kan du forøvrig ta en liten titt på en E3-trailer fra spillet, som du finner på det offisielle nettstedet.

Konklusjon
JoWooD var veldig klare på at The Guild 2 kommer til å bli et mye bedre spill enn originalen, noe som definitivt lover godt med tanke på at Europa 1400: The Guild i seg selv var et flott spill. The Guild 2 tilbyr en blanding av rollespill, forretningssimulator og action, og ser ut til å levere en relativt unik spillopplevelse. Vi fikk ikke spesielt mye tid med The Guild 2, da JoWooD hadde mye å vise og et tettpakket program, men det vi fikk se virket absolutt lovende. The Guild 2 kan bli en tittel vel verd å følge med på når den lanseres til sommeren neste år, og vi gleder oss til å få vite mer om dette spillet etter hvert som lanseringen nærmer seg.

Siste fra forsiden