Etter knapt 3 måneder på markedet har The Elder Scrolls Online angivelig greid å raske til seg 772 374 abonnenter. Dette melder SuperData Research – et datasenter som spesialiserer seg på gratis- og digitale spill.
Selv om tallet virker troverdig er det verdt å minne om at utgiver Bethesda ikke har sluppet noen egne tall om antall spillere ennå, og dataene fra SuperData Research er derfor mest sannsynlig hentet fra eksterne kilder.
Forhåpentligvis er Bethesda og utvikler ZeniMax fornøyde med en trekvarts million, sett i lys av at selv markedsleder World of Warcraft sliter med å holde på abonnentene i samme grad som tidligere. Før utgivelsen av The Elder Scrolls Online i april fablet mange om et mettet marked for abonnementsbaserte nettrollespill, men det er tydelig at det fremdeles er mulig å skvise litt mer saft ut av foretningsmodellen.
The Old Republic lever!
The Elder Scrolls Online har ikke vært alene om å motta kritikk fra spillmedier og -fans over nettopp dette punktet. Da BioWare-satsingen Star Wars: The Old Republic så seg nødt til å legge til en gratismodell i tillegg til en abonnementsløsning så det smått dystert ut. At spillet har lykeks med overgangen er det likevel liten tvil om nå; The Old Republic raket inn over
165 millioner dollar i 2013 ifølge den samme rapporten, og er det fjerde største abonnementsbaserte nettrollespillet eter World of Warcraft, Lineage 1 og TERA: Online.
Spørsmålet alle stiller seg nå er hvordan det går med Carbine Studios' nyeste innslag i sjangeren, sci-fi-spillet WildStar. WildStar ble sluppet tidligere i sommer, og ifølge utvikleren har spillet trukket til seg over fire ganger så mange brukere som det hadde i betaperioden.
Blant de nyeste nettrollespillene finner vi også Square Enix nyeste:
Vi anmeldte Final Fantasy XIV: A Realm Reborn på PlayStation 4 nylig »