The Division 2 Dark Zone

The Division 2 overhaler flerspilleropplevelsen Dark Zone

Spillere får flere muligheter, og flere grunner, til å bølle med hverandre.

Tom Clancy's The Division fra 2016 introduserte en spiller-mot-spiller/spiller-mot-miljø-hybrid, kalt Dark Zone. Konseptet virket spennende, men var dårlig gjennomført ved lansering og det skulle ta nesten to år før utvikleren fikk stablet en noenlunde solid opplevelse på beina.

Det blir litt annerledes å utforske Dark Zone-områdene i The Division 2.
Ubisoft

Med oppfølgeren – The Division 2 – prøver Ubisoft å vise at teamet har lært av sine feil, og blant justeringene fra det første spillet er en omfattende overhaling til flerspilleropplevelsen.

Les også: The Division 2 kan rette opp i alle problemene fra det første spillet »

Dark Zone ganger tre

The Division 2 skilter med ikke bare én, men tre Dark Zone-områder. Hver er plassert på ulike deler av brettet, med ulike omgivelser å utforske, fiender å bekjempe og historier å oppdage.

Den opprinnelige Dark Zone-opplevelsen lot spillere enten bekjempe datastyrte motstandere for å sanke nytt utstyr, eller ta sjansen på å angripe andre spillere – som kunne belønnes rikelig, men som førte med seg stor risiko.

I The Division 2 utvides tilbudet på så godt som alle fronter, og spiller-mot-spiller-kamper står langt mer i fokus enn tidligere. Utfører man fiendtlige handlinger mot andre spillere – som på Ubisoftsk heter å «gå Rogue» – har du nå enda flere muligheter, og skaper du nok bråk får du tilgang på et hemmelig område med nye gjenstander å kjøpe.

Så lenge du er merket som Rogue er du riktignok et mål for andre spillere, og jo lengre du lever, jo flere vil begynne å jakte på deg.

Mindre gap mellom spillere

The Division 2.
Ubisoft

For å unngå totalt urettferdige kamper mellom grønnskollinger og spillere med topputstyr, har Ubisoft introdusert to forskjellige Dark Zone-stadier. Under normaliseringsstadiet vil alle spillere stå omtrent på lik grunn, og det er ferdigheter som avgjørt hvem som vinner.

I okkuperingsstadiet, som spretter frem fra tid til annen, sniker utstyrsgapet seg frem og det blir langt viktigere å ha best stæsj. Når Dark Zone-området er okkupert får man heller ikke se hvem som er Rogue, og muligheten til å skade lagkamerater blir automatisk skrudd på. Til gjengjeld byr dette stadiet på langt bedre belønninger enn i en normal Dark Zone.

Spillere som heller ønsker seg organiserte spiller-mot-spiller-kamper, finner det i Conflict-modusen. Ved lansering består modusen av to varianter, hvor lag kjemper mot hverandre om å eliminere motstanden flest ganger eller kontrollere bestemte punkter på kartet.

Les også
Anmeldelse: The Division 2

Du kan lese mer om både Dark Zone og Conflict på Ubisofts nettsider. The Division 2 lanseres på PC, PlayStation 4 og Xbox One den 15. mars. En lukket betatest vil avholdes i februar.

The Division 2 kommer likevel ikke til Steam.
Ubisoft føyer seg til listen over utviklere som velger Epic Games Store »

Siste fra forsiden