Anmeldelse

The Day After

Kubakrisen ble ikke løst, full atomkrig er dermed et faktum. Verden er delt i fire stridende faksjoner. Din oppgave blir selvsagt å lede en av disse på slagmarken.

Side 1
Side 2

Vi snakker om nok et sanntidsstrategispill, men denne gangen har man en litt annen innfallsvinkel enn det vi er vant til. Vekk med Hitlers Wehrmacht og Churchills RAF, og inn med fire makter som strider om verdensdominans og overlevelse. Året er 1962, og verdenspolitikken er et eneste stort kaos. Atomkrig har satt diplomatiet tilbake til samme nivå som var vanlig før første verdenskrig. Alliansebygging og hemmelige avtaler skaper et ustabilt og trykket verdenssamfunn. Så ustabilt at kriger raser over hele moder jord. Du har anledning til å delta i tredje verdenskrig sin andre fase, der frisk luft og rent vann er en viktigere gevinst enn penger og våpen.

Mye lesing
Spillet har fire kampanjer som hver representerer en faksjon. Du kan velge mellom USSR, Kina, USA/Storbritannia og Frankrike/Tyskland (!). Alle byr naturlig nok på action i ulike deler av verden. I tillegg kan du være sosial gjennom flerspillerdelen, men kun over lokalt nettverk. Utgangspunktet for stridighetene er et oversiktskart der dine styrker og ressurser er lett tilgjengelige. Herifra styrer du dine enheter rundt som sjakkbrikker i en turbasert modus (en svært enkel versjon av Hearts of Iron). Når strid blir et faktum kan du enten velge mellom å kjempe selv eller la det hele skje automatisk. Min erfaring er at du bør ta ansvaret selv, det er nemlig svært sjeldent at du vinner noe i automodus.

Brifingene før oppdragene er svært omfangsrike, og du må belage deg på veldig mye lesing før hvert scenario. Utviklerne burde gjort brifingene litt mer tilgjengelige og pedagogisk forklarende, for det å lese 1500 ord før du i det hele tatt kommer i gang holder rett og slett ikke mål. Du kan fort bli fristet til å hoppe over hele brifingen og forholde seg til nøkkelinformasjonen du får like før slaget. På den måten mister spillet mye av sitt fordypningspotensial i en historie som i seg selv er relativt god. En litt mer strømlinjeformet presentasjon hadde løst dette problemet, og uten tvil gjort spillet hakket mer interessant for oss gamere. Også opplæringsdelen preges av å være tungt fordøyelig, noe som i hvert fall er en synd mot dem som er ferske innen sjangeren.

Begrenset hær
At krig er et helvete er en velkjent klisjé. I The Day After er det ikke helt slik, krigen er bare småkjedelig. Brettdesignet er langt fra originalt, og oppdragsvariasjonen er ikke noe å rope hurra for. De fleste kart ser relativt like ut, med unntak av fargepalletten og væreffektene. Ditt oppdrag er som regel å ta en bro, landsby eller et militært bygg, og det føles som om du repeterer deg selv i overkant ofte. I de fleste tilfeller er det faktisk bare snakk om å krige seg fra den ene enden av kartet til den andre.

Det er positivt at du kan bestemme hvor mye ressurser du er villig til å bruke på de enkelte slagene, det krydrer spillopplevelsen en smule. Ressurser får du ved å eie og erobre viktige installasjoner på oversiktskartet, slik som oljeraffineri og våpenfabrikker. Du kan også utvide antallet av enheter på dette kartet, men dette er i sin tur avhengig av ressursrikdommen din. Dessuten vil det alltid være et tak på antall enheter, så ikke forvent hærer av samme størrelse som i for eksempel Rome: Total War. Det er egentlig er like greit, siden brettene ikke ville vært spillbare med slike troppekonsentrasjoner.

Side 1
Side 2
Ledige stillinger
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Zeph
20 år siden

Kvifor må dei alltid ha begrensningar på antal units?

Anonym123456789
20 år siden

Dårlig språk, men ellers fin omtale.

TST
20 år siden
Dårlig språk, men ellers fin omtale.

Supert med feedback fra leserne, men vi blir ikke bedre hvis vi ikke får vite hva som er dårlig. :-)

Anonym123456789
20 år siden

Hehe, søtt. Du leste tydeligvis (i?)gjennom omtalen nå og rettet et par feil, blant annet aksentene (fra "èn" til "én"), men språket er ikke perfekt ennå. Jeg kan jo begynne med ingressen:

...det er din oppgave og lede en av disse...

Fy, det skal være "å". :yes:

 

Når strid blir et faktum kan du velge mellom å kjempe selv, eller la det hele skje automatisk.

Det der er litt rart. Jeg ville ha skrevet enten "velge mellom å kjempe selv og å la det hele skje automatisk" eller "velge å kjempe selv eller la det hele skje automatisk". Poenget er at noe er ikke mellom en eller en annen ting, det er mellom en og en annen ting.

 

...er en synd mot de som...

Her er det vel uenighet, men jeg mener objektformen bør brukes, altså "dem". Det er jo logisk nok.

 

...med unntak av fargepalletten og væreffekter...

Jeg vil ikke rette her, i tilfelle forfatteren ønsker å fremheve en slags nyanse, men jeg ville i utgangspunktet ha skrevet begge objektene i samme "bestemthet", altså "væreffektene". Kanskje jeg tar feil.

 

Det er egentlig er like greit

Vekk med det.

 

Veivalg virker ikke å være styrken...

Greit, jeg er ikke ekspert, men jeg synes det der er et rart uttrykk. Kan noen forklare opprinnelsen? Er det et nylaget uttrykk som presiserer at fornuften, ikke synet, viser det man konkluderer med (i motsetning til "ser ikke ut til")? "Later ikke til å være" synes jeg er bedre.

 

Har du artilleri vil deres eksistens fort bli en saga blott.

Komma før "vil"?

 

Selv om grafikken er litt utdatert tåler miljøene fortsatt tidens tann og det er heller ingen mangel på detaljer.

Komma før "og" og før "tåler"?

 

Likevel savner litt mer variasjon visuelt sett...

Hvor er subjektet? Er Likevel en person? :p

 

Dette er en fin måte å skape tilhørighet til dine tropper og de ulike oppdragene.

Det får da være måte . ;)

Altså "på" etter "oppdragene". Kanskje det finnes forskjellige "tradisjoner" for det, men jeg har vokst opp med "måte på" og "metode for".

 

...dagesvis preget av underholdning på LAN...

Det der synes jeg er en merkelig bruk av "preget".

 

Hvis du aldri har spilt et sanntidsstrategispill før kan du godt kjøpe dette...

Komma før "kan"?

 

...etter det føles det som om at alt du gjør...

Smør på flesk ... "som om" holder fint.

 

Ellers er språket godt. Jeg overdrev visst litt fordi noen feil er utrolig irriterende. Dere banker uansett IT-avisen langt ned i støvlene! :w00t:

mcgroven
20 år siden

Takk for god tilbakemelding. Vi forsøker hele tiden å presentere et så godt språk som mulig, men i en hektisk hverdag kan dessverre slike småting snike seg inn.

 

Har nå gått igjennom teksten et par ganger, og føler det hele flyter bedre etter litt redigering. Ha en fortsatt god helg. :)

Siste fra forsiden