Da hjernetrim/eventyrspillet The 7th Guest dukket opp i 1993 var det et av de aller første PC-spillene som kun ble lansert på CD-Rom. Utvikler Trilobyte imponerte datidens spillere ved å kombinere dataskapte miljøer med filmsekvenser og ekte skuespillere, og spillet var, sammen med Myst fra Cyan Worlds, ansvarlig for at tusenvis av PC-brukere kjøpte CD-Rom-stasjoner til maskinene sine.
The 7th Guest ble en stor suksess, men den dyre oppfølgeren – The 11th Hour – tok svært lang tid å lage og solgte ikke særlig godt da den først kom ut. Resultatet var at Trilobyte la ned virksomheten sin.
Folkefinansieringskampanje for The 7th Guest 3
Nå er de imidlertid tilbake, og ønsker å benytte seg av folkefinansiering for å skape seriens tredje spill. Det heter The 7th Guest 3: The Collector, og sender oss nok en gang tilbake leketøysmakeren Henry Staufs hjemsøkte herskapshus.
Som seg hør og bør er huset fullstappet av logiske nøtter som må løses, og det skulle ikke forundre oss om en av dem inkluderer en giftig kake. Denne gangen presenteres nøttene med sanntidsbasert 3D-grafikk, i stedet for forhåndsskapte filmsekvenser. Dette betyr mer fleksibilitet, og at utviklerne blant annet kan utnytte seg av moderne fysikksimulering.
Ellers skilter spillet med ekte video, akkurat som forgjengerne, og langt mer detaljerte miljøer enn tidligere.
Folkefinansieringskampanjen for The 7th Guest 3 varer i 39 dager, og Trilobyte har som mål å samle inn litt i overkant av 2,5 millioner kroner. Det nye spillet skal etter planen lanseres både for datamaskin og mobile plattformer, og kanskje også konsoll. Du kan se utviklernes Kickstarter-video under artkkelen.
Les også: Myst-skaperne folkefinansierer nytt eventyr
Les også: Eventyrspillenes utvikling – del 1