Husker du det fysikkbaserte plattformspillet Gish? Hvis ikke, bør du snarest ta en titt på spillets nettsted for å se hva du har gått glipp av (eller eventuelt glemt). Om du husker spillet, kjenner du sannsynligvis igjen den samme grafikkstilen og fokuset på fysikk i Gish-utviklernes nyeste spill, Blast Miner.
Blast Miner faller innenfor Tetris-sjangeren (eller "manipulér ting som faller ned fra toppen av skjermen slik at de forsvinner og du unngår at spillområdet fylles opp"-sjangeren, men blir litt tungvint), men introduserer noen spennende konsepter og et fysikkbasert gameplay.
I utgangspunktet har du tre typer klosser å forholde deg til; bensinkanner, steinblokker og dynamittkubber. Steinblokker kan brukes til å knuse bensinkannene og skape gnister, som igjen kan brukes til å antenne dynamitten, som igjen sprenger bort det som måtte befinne seg i nærheten (og forhåpentligvis avdekke litt gull).
Klossene faller ned fra toppen av skjermen i kjent stil, og beveges med piltastene. Bevegelsene deres bestemmes av fysikkens lover (i stedet for innprogrammerte baner, slik som i vanlige spill i sjangeren), men i tillegg kan du få dem til å bevege seg oppover om du ønsker det.
Å prøve å beskrive denne typen spill er alltid litt vanskelig, og den beste måten å forstå hva spillet dreier seg om er å teste demoen. Installasjonsfilen er på cirka 15 MB, så det skulle ikke være særlig mye bry å ta en titt på den. Om du liker spillet, kan du kjøpe det direkte fra det offisielle nettstedet.