Oppdatering 15:07: Tetris Effect-utvikler Enhance har tatt til Twitter for å oppklare noe forvirring rundt spillets VR-modus. Mens det stemmer at HTC Vive-versjonen krever SteamVR for å kjøre, benytter Oculus Rift seg av Oculus VR-programvaren.
Opprinnelig sak følger.
Det populære rytmepuslespillet Tetris Effect tok turen fra PlayStation 4 til PC denne uken, med lansering på Epic Games-butikken. Fortnite-utvikleren sikret seg eksklusive rettigheter til å selge spillet, men har likevel ikke helt greid å holde Steam ute av bildet.
For å kunne kjøre i virtuell virkelighet, via enten Oculus Rift eller HTC Vive, er Tetris Effect nemlig avhengig av SteamVR. Dette kommer frem via spillets butikkoppføring hos Epic og ble siden bekreftet av butikken i en uttalelse til DSOgaming.
Det er verdt å nevne at SteamVR og Steam i dette tilfellet ikke er én og samme ting. Du er ikke nødt til å logge inn med Steam-kontoen din eller kjøre Steam i det hele tatt. Dersom du ikke spiller i virtuell virkelighet er SteamVR heller ikke involvert i prosessen.
Det virker kanskje som en bagatell, men situasjonen vil trolig svi litt for Epic likevel. Selskapet har jobbet på spreng det siste halvåret for å svekke Valves monopol på PC-verdenen, men Tetris Effect er et klart bevis på at man ikke blir kvitt Steam så lett.
Tetris Effect ble opprinnelig lansert i november 2018, og fikk mye positiv omtale. Spillet kombinerer den klassiske Tetris-formelen med rytmebasert spilling, og introduserer diverse nye elementer til den velkjente opplevelsen.
Les også: – Vi slutter med eksklusive avtaler om Steam gir utviklerne 88 % av salgsinntektene »