I utgangspunktet ser Test Drive Unlimited ut som et tradisjonelt bilspill der spilleren kan vinne, kjøpe og kjøre over 150 lisensierte biler fra over 50 merker, i tillegg til noen motorsykler. Men der stopper egentlig likheten. Når du starter opp spillet får du beskjed om å lage en avatar basert på et karaktergenereringssystem hvor du kan endre ansiktstrekk, jakke, bukse, sko og til slutt solbriller om ønskelig. Det var et begrenset utvalg klær i demoen vi fikk teste, men Eden Studios forsikret oss om at det vil være et rikt utvalg lisensierte kleskolleksjoner tilgjenglig ved lansering. I tillegg vil nye virtuelle kolleksjoner bli lagt ut på Xbox Live etterhvert som de blir lansert i den virkelige verden.
Deretter får du utlevert et hus med en garasje og litt startkapital som du skal bruke på din første bil. Disse kjøretøyene kan ikke oppgraderes rent teknisk som i de populære gatebilspillene vi finner om dagen, men du kan tilpasse fargen og utseende på det meste av inventaret i bilen. Bilens interiør er svært detaljert med ventilasjonssystem, en fungerende radiospiller ikke ulikt det vi finner i GTA-spillene, og et komplett dashbord. Alt pinlig nøyaktig i forhold til virkelighetens versjon av bilen. Setetrekket kan endres etter ønske, og du kan få tak i det meste så lenge du har penger til det.
Åpent landskap
Rett etter at vi hadde kjørt ut av vår egen garasje for første gang, ble vi bedt om å stoppe opp litt. Deretter begynte vår mann i Eden Studios å zoome ut. Etterhvert begynte det å gå opp for meg hva han mente når han innledningsvis sa at dette var et bilspill litt utenom det vanlige. Foran meg ser jeg et vanvittig stort kart av en øy, som viser seg å være en nøyaktig gjenskapning av stillehavsøya Oahu ned til minste detalj, selv gatenavnene skal være korrekte. Øya som er 5960 kvadratkilometer stor, med 1790 kilometer kystlinje er et imponerende skue. På spørsmål om hvorfor de valgte akkurat denne øya, ble vi forklart at at øya har et variert og spennede terreng som gjør at spilleren kan oppleve skog, by og dal på ett og samme kart. Høyeste punkt på øya ligger omtrent 1200 meter over havet.
Test Drive Unlimited ikke har konkrete ferdigdefinerte baner, og det er de 2500 milene med motorveier og landeveier som setter grunnlaget for løpene og turneringene. Her kommer vi inn på det andre punktet som gjør bilspillet så unikt. Via neste-generasjon Xbox Live kan mange tusen spillere leke seg samtidig på denne øya, og det ser ut til at flerspiller er hovedingrediensen i Test Drive Unlimited. Mens spilleren kjører omkring, kan han utfordre andre spillere til duell. Hvis motstanderen aksepterer utfordringen, kan du enten velge en ferdigdefinert løpsrute, eller lage ditt eget løp.
Å sette opp et løp er svært enkelt. Du velger et startpunkt hvor som helst på øya, deretter noen sjekkpunkter om ønskelig, og til slutt et mål. Deretter setter du opp ulike settinger og moduser for løpet. Du og andre spillere kan vedde hvordan resultatet for hvert løp blir, og det vil også være mulig å følge løpet som tilskuer. Innsatsen er penger, klær eller biler. Mer penger betyr at du kan kjøpe større hus. Større hus har større garasje, som igjen gjør at du kan ha flere biler på en gang.
Vi fikk kun teste et helt vanlig førstemann-til-mål-løp, men utvikleren nevnte at en rekke andre interessante moduser blir tilgjenglig ved lansering. Det ble nevnt "katt og mus" og "speed trap", men noen ytterligere detaljer ønsket ikke Eden Studios å røpe foreløpig. Vi velger å tippe at "katt og mus" dreier seg om at en spiller er politi, som skal fange de andre, og at den samme politispilleren i "speed trap" skal sette opp veisperringer i form av spikermatter og lignende.
Sosialt og levende
Stuen i huset ditt blir din base i spillet. Herfra kan spilleren sjekke topplistene, nyheter om kommende løp og turneringer, e-post, nye biler lagt ut for salg, gå til garasjen eller gå på klubb for å møte andre spillere. Andre spillere kan sende deg e-post om nye utfordringer og informasjon. Ute i klubben kan spillerene møtes for å slå av en prat eller planlegge neste løp. Spillere kan også selge og kjøpe ting og utstyr seg i mellom.
Akkurat som med klær planlegger Atari å legge ut nye biler for nedlasting samtidig som de blir tilgjengelig i den virkelige verden. Ved å kjøre rundt på kartet kan du finne mer eksklusive bilbutikker med andre biler og annet utstyr enn det du får tak i via garasjen. Der vil du også komme over ferdigoppsatte løp og turneringer, og andre klubber hvor spillerne kan sosialisere.
Selv om du logger deg ut fortsetter verdenen å leve. Det vil konstant være tusenvis av spillere på øya, og opplevelsen blir med andre ord unik hver eneste gang du logger deg inn igjen. Under testing opplevde vi til tider mye lokal trafikk, som gjorde det utfordrende å kjøre i høye hastigheter. I fullversjonen vil det også være en del fotgjengere i tettstedene og byene rundt på øya.
Bilspill er sannsynligvis den sjangeren det er best å benytte for å måle realistisk grafikk og kjørefølelse, ettersom det er basert på en verden folk flest kjenner godt. Det er derfor også lett å skille mellom virkelighet og fiksjon. I Test Drive Unlimited er det imidlertid ikke så lett. Grafikken og detaljnivået er svært imponerende. Jeg har ingen holdepunkter til andre realistiske bilspill på Xbox 360, og har kun sett videoer av Project Gotham Racing 3, men detaljene inni og utenpå bilene, grøntområdene og omgivelsene på øya ser helt utrolig ut. Spillet vil ikke ha noen form for skademotor, grunnet lisensavtalen med de ulike produsentene.
Test Drive Unlimited lever virkelig opp til navnet sitt. Det er rett og slett et bilspill i en massiv onlineverden som stadig er i bevegelse. Utvikleren imponerer ved å gjenskape en virkelig øy, som tusenvis av spillere kan boltre seg på, utfordre hverandre og sosialisere. Ideen er fantastisk, og dette kan virkelig bli en slager som lanseringstittel på Xbox 360.