I en pressemelding sendt ut tirsdag kommer det frem at det populære PC-spillet Terraria skal slippes på Xbox Live Arcade og PlayStation Network tidlig neste år. Det er utgiveren 505 Games som skal ta ansvaret for konsollutgavene, og har satt det lite kjente studioet Engine Software på porteringsjobben.
Ut i fra de få skjermbildene som akkompagnerte pressemeldingen er det ikke snakk om noen vesensforskjell mellom PC- og konollutgavene, men det loves at porteringene skal by på flunkende nytt innhold for Terraria-veteraner.
Det er usikkert akkurat hvor mye Terraria-skaperen Andrew Spinks er involvert i prosessen, men han virker spent på konsolllanseringen:
– Det er utrolig spennende å endelig la Terraria komme til Xbox 360 og PlayStation 3! Det har alltid vært min drøm å la så mange som mulig vite om og nyte Terraria så mye som jeg har. Jeg gleder meg til at alle skal få se det nye innholdet som 505 Games har lagt inn i spillet, forteller Spinks i pressemeldingen.
Kjent som 2D-Minecraft
Terraria ble først sluppet på PC i 2011 og etablerte seg på folkemunne raskt som en slags todimensjonal variant av Minecraft, selv om det er flere betydelige forskjeller mellom de to konseptene. I spillet sanker du inn ressurser ved å hogge ut mineraler, høste planteliv og utforske mørke grotter. Om natten kommer det ut en mengde uhumske skapninger, så du bør etablere et krypinn for sikkerhetens skyld. Du bruker også de innsamlede materialene til å skape stadig nyere og bedre gjenstander. Selvfølgelig trenger du ikke nyte opplevelsen alene – man kan spille med andre i PC-utgaven over Internett.
Da vi anmeldte PC-utgaven i fjor konkluderte skribent Marius Jentoftsen med at Terraria er et spill for de som liker å være kreative, og som ikke trenger en spillhistorie med stemmeskuespill, videoer og lignende.
Les også: Anmeldelse: Terraria Les også: Terraria hakker sin vei mot butikkhyllene