To spillkarakterer, to synsvinkler I løpet av spillets gang vil handlingen veksle mellom Ayame og Rin, og noen ganger får du se de samme hendelsene fra begges synspunkter. Etter hvert som du spiller vil begge to lære seg nye og spennende egenskaper, noe som gjør spillet litt mer variert etter hvert som du beveger deg gjennom kampanjen. Disse egenskapene inkluderer Ayame sin evne til å løpe oppover vegger, litt i stil med hva vi finner i klassiske Hong Kong-actionfilmer.
Disse spesialegenskapene får du ved å plukke opp eldgamle tekster som droppes av fiender du dreper ved hjelp av sniking, og dette er en av tingene som gjør at det lønner seg å spille Tenchu: Fatal Shadows forsiktig. I tillegg får du belønninger basert på hvor godt (og ninja-aktig) du klarer å utføre oppdragene. Disse belønningene består av hjelpemidler du kan ta i bruk i senere oppdrag, og her har du alt fra miner, røykbomber og granater til giftig ris som lammer fienden og fyrverkeri som distraherer dem. Som i tidligere Tenchu-spill er du også utstyrt med tau og krok, som du kan bruke til å komme det til steder du ellers ikke ville kunne nå.
Behov for finpuss Testversjonen vi har fått virket på mange måter litt uferdig, på tross av at spillet allerede er lansert i andre deler av verden. De mest åpenbare problemene (slik som hakkete lyd) blir utvilsomt fikset innen den europeiske lanseringen, men vi håper også at Sega og From Software tar en titt på noen andre ting. For eksempel virker rutinene som tar seg av kollisjoner mellom våpen og kropp litt sløve, og ved flere anledninger ble spillkarakteren "truffet" på tross av at det var tydelig at fiendens sverd ikke fikk kontakt med kroppen.
Kontrollsystemet kunne også tjene på å bli finpusset litt - det er som nevnt mye å huske på, og det kan bli litt rotete til tider. Grafikken er et annet område der spillet ser ut til å trenge noen forbedringer. Omgivelsene er nemlig litt kjedelige og firkantede, og detaljnivået er lavt. At vi europeere får forbedret grafikk høres dessverre litt usannsynlig ut, men heldigvis er det gameplayet og ikke grafikken som er viktigst. Karakterene ser dessuten ganske detaljerte og gode ut.
Tenchu: Fatal Shadows har potensial til å bli et ganske så hyggelig snikespill, og i tillegg virker det vi har sett av historien ganske lovende. Hvorvidt dette holder i konkurranse med titler som Thief: Deadly Shadows og kommende Splinter Cell: Chaos Theory og Metal Gear Solid 3: Snake Eater, gjenstår å se. Spillet skiller seg i alle fall ut fra flesteparten av konkurrentene, som fokuserer på høyteknologiske hjelpemidler og internasjonal terrorisme. Vi håper å komme tilbake med en omtale av spillet innen lanseringen finner sted.