Tales of Monkey Island: Launch of the Screaming Narwhal ble lansert for Wii i dag, og selv om Wii-eiere ser ut til å være fornøyd med gåtene, humoren og dialogene i spillet virker det som mange er misfornøyd med det tekniske.
På det offisielle Telltale-forumet klages det over ujevn og til tider svært lav bilderate, samt lav kvalitet på stemmene og teksturene. En programmerer fra Telltale Games som kaller seg Yare forsvarer spillet ved å peke på at Wii er en svært svak konsoll, og at WiiWare også har store begrensninger:
– Stemmene og teksturene er som de er, fordi vi er begrenset til 40 MB for WiiWare-spill. PC-versjonene av spillene våre er vanligvis på over 150 MB, og flesteparten av de moderne spillene på markedet er på mellom 1 og 10 GB. Så dere må heller ta dette opp med Nintendo.
Han fortsetter med et noe mer kontroversielt utsagn:
– Problemer med bilderaten vil forhåpentligvis løses etter hvert, men husk at Wii rett og slett ikke er noen kraftig konsoll. En iPhone er faktisk langt kraftigere enn en Wii.
Dette går naturligvis ikke upåaktet hen, og diskusjonen fortsetter på forumet. Yare står imidlertid fast på det han har sagt:
– Jeg står ved uttalelsene mine. Wii og DS har ekstremt lite kraft, og populariteten deres forandrer ikke begrensningene i maskinwaren.
På Wii er det mest mangelen på minne som er problemet:
– Det ekstra minnet på iPhone er det som virkelig utgjør forskjellen. På Wii har vi 88 MB, hvorav en ikke ubetydelig del tas opp av operativsystemet. Wii-minnet er også delt i to separate banker, og du kan ikke utvide noe fra den ene til den andre om du trenger det.
Han fortsetter å forklare hvorfor bilderaten kan bli ujevn:
– Datavitenskap har med å balansere mellom lite minnebruk og raske algoritmer. Når du begrenses både med filstørrelse og minneplass bruker du mye av prosessorens ressurser på å pakke ut data, bestemme hva som må være i minnet, lese ting fra/til disken og så videre. Hvis du har mer minne kan du bruke billigere (eller ingen) kompresjonsrutiner, bruke mindre tid på å engste deg over hva som kan være lastet inn samtidig, bruke diskene mindre ofte, memorisere utregninger og så videre.
Konklusjonen er som følger:
– Litt RAM hjelper veldig for å la oss bruke raskere algoritmer. Det er, i mine øyne, viktigere enn raskere prosessor.
I følge tall fra Nintendo har Wii solgt 52,6 millioner enheter så langt. Den er med andre ord på god vei til å bli denne konsollgenerasjonens svar på PS2.