Oppdatering 04:00: Kilder som har snakket med GameInformer forteller at de gjenværende ansatte i Telltale skal arbeide med Netflix-serien basert på Minecraft Story Mode.
De skal tilsynelatende ikke fullføre siste sesong av The Walking Dead, som dermed blir stående uferdig med kun to av fire episoder lansert.
Opprinnelig sak følger.
Telltale Games, utvikleren kjent for episodebaserte eventyr som The Walking Dead og The Wolf Among Us, er i ferd med å stenge dørene sine for godt. Store deler av staben ble permittert på fredag, og kun 25 ansatte er igjen for å fullføre noen avsluttende oppgaver.
Ryktene om permitteringer dukket først opp sent på fredag, og det tok ikke lang tid før Telltale selv bekreftet saken. I en uttalelse på Twitter forklarte studiosjef Pete Hawley at enda et år med svake salgstall til slutt ble spikeren i kista.
– Det har vært et utrolig vanskelig år for Telltale, hvor vi har jobbet for å sette en ny kurs for selskapet. Dessverre slapp vi opp for tid før vi kom så langt. Vi lanserte noen av våre beste spill i år og fikk mange positive tilbakemeldinger, men til syvende og sist resulterte ikke det i salg, uttalte Hawley.
På sosiale medier har både fans og andre utviklere flokket til for å uttrykke takknemlighet og tilby støtte til Telltale. Norske Funcom har for eksempel invitert studioets permitterte utviklere til å søke på jobber hos dem, enten i Norge eller i USA.
Kommende spill er trolig kansellert
Blant årets Telltale-spill var den siste sesongen av The Walking Dead, samt flere episoder fra Batman: The Enemy Within. Utvikleren jobbet også med nye sesonger av The Wolf Among Us og Game of Thrones, samt et spill basert på TV-serien Stranger Things.
Den offisielle uttalelsen nevner ikke noe om spillene som er under utvikling, men ifølge Wolf Among Us 2-forfatter Jessica Krause får vi neppe se noe til dem.
– Jeg er så trist fordi vi ikke får vist dere Wolf Among Us 2. [...] Spillet ville ha vært helt fantastisk, og jeg er lei for at vi ikke kan dele det med dere, skrev Krause på Twitter.
Telltale ble stiftet i 2004, og studioet har brukt de siste 14 årene på å levere historiebaserte eventyr med fokus på valg og konsekvenser. Studioet vil nok huskes best for spillene basert på The Walking Dead-serien, men også spill som Tales from the Borderlands, Sam & Max og Tales of Monkey Island har fått mye positiv omtale opp gjennom årene.
Tidligere i år måtte Telltale imidlertid ta grep for å redde studioet, etter en lengre periode med nedgang. Hawley ble brakt inn for å rette på skuta, og det gikk rykter om en helt ny spillmotor som skulle bruktes for fremtidige titler. Som studiosjefen uttalte denne uken ble det imidlertid for lite og for sent.