I brukthylla i butikker som Game og Gamestop er det mulig å finne mange gode tilbud på både eldre klassikere og nyere spill til en billig penge. Markedet florerer også via nett, som på Finn.no og i diverse byttetjenester på nettet.
Men brukte spill er et problem for spillselskapene. De tjener ikke en krone på at et spill videreselges, samtidig vil mange spill i dag ha onlinefunksjoner som krever ressurser fra utviklere og distributører.
Electronic Arts har forsøkt å stimulere forbrukeren til å kjøpe nytt ved å tilby innhold som kun førstegangskjøpere får tilgang til gratis. Vi har sett denne strategien i spill som Mass Effect 2, Dragon Age: Origins og Battlefield: Bad Company 2.
Nettfunksjoner for betalende kunder
1. juli tar EA skrittet videre. Med lanseringen av Tiger Woods PGA Tour 11 introduseres tjenesten Online Pass.
– Vi har gjort betydelige investeringer for å tilby den dypeste onlineopplevelsen tilgjengelig. Vi ønsker å reservere denne tjenesten for personer som betaler EA for å få tilgang, forklarer talsperson Tiffany Steckler i en e-post til Spillmagasinet.
- Les også: – EA Sports angriper ikke bruktmarkedet
Hun gjentar dermed nestledende utviklingssjef i EA, Andrew Wilsons, kommentarer i en artikkel med spørsmål og svar spillselskapet har publisert angående Online Pass på sin offisielle nettside.
Wilson gjør det forøvrig klart at fra og med spillet Tiger Woods 11 vil alle sportsspill fra EA til PS3 og Xbox 360 komme med en engangskode som gir tilgang til «nettjenester, egenskaper og bonusinnhold». Dersom du kjøper eller leier et spill hvor koden allerede er brukt tilbys du en sjudagers prøveperiode med tilgang til onlineinnholdet. Deretter må du betale får tilgangen på nytt.
EA priser tilgangen til det nettbaserte innholdet til 10 dollar, litt over 60 kroner etter dagens dollarkurs. I artikkelen går det også fram at Online Pass kreves for å få tilgang til onlinemodusene.
– Med Online Pass vil du får tilgang til online multiplayer, innhold som nettbaserte ligaer, brukergenerert innhold og bonusmateriale. For eksempel en driver i «Tiger», sier Wilson.
Vil bekjempe bruktspillsalget?
Det kan virke som om EA lanserer Online Pass i et forsøk på å bukt med bruktspillsalget eller å ta betalt for deler av spillets tradisjonelle innhold to ganger. Det er imidlertid ikke slik Wilson ser det.
– Vi ser faktisk på bruktspillmarkedet som en mulighet til å utvikle et direkte forhold til våre forbrukere. Med Online Pass har alle tilgang til de samme nettjenestene og det samme innholdet uansett hvor og hvordan du kjøpte spillet.
Ifølge utviklingssjefen takler EAs servere fem millioner spillsesjoner daglig.
– For å kunne videreutvikle onlineopplevelsen, synes vi det er rett og rimelig å få betalt for tjenesten og at vi reserverer den til folk som betaler EA. I gjengjeld vil vi fortsette med å investere i å skape gode spill og nettjenester. Jeg tror fans vil se verdien i hva vi gjør når de ser alle tjenestene, innholdet og bonusene som forlenger levetiden til produktene de har kjøpt, sier Wilson.
Flere saker fra Spillmagasinet.no:
Tar seg dobbelt betalt?
I Norge kan et nytt spill til PS3 og Xbox 360 koste over 600 kroner. Det totale antallet lovlige spillere bør dessuten være konstant og stå i forhold til antall lovlig kjøpte spill. Når et spill selges videre på bruktmarkedet, forsvinner én spiller mens en annen overtar.
Spillmagasinet spør EAs talsperson om ikke utviklingskostnader, support og vedlikehold av servere burde være en del av den prisen, og om ikke EA tar seg betalt flere ganger for det samme innholdet? Det svarer imidlertid ikke EA direkte på.
– Vi ønsker å reservere disse tjenestene for personer som betaler EA for å få tilgang til dem. Alle brukere har tilgang til nettjenester og -innhold. Kunder som betaler full pris for et spill i butikken får tilgang til nettjenester og -funksjoner og likedan bonusinnhold. Andre kunder må betale ti dollar for tilgang til alle nettjenestene, forklarer Steckler.
– Er Online Pass en metode for å takle ulovlige spillkopier?
– Online Pass er laget for forbrukere – og for å hjelpe oss å bringe flere spillere inn i denne nettverdenen, sier Steckler.
– Forbrukerrådet vil se på dette
EA er ikke de eneste som leter etter nye områder de kan ta seg betalt. Microsoft har i lengre tid tatt betalt for at abonnentene på Xbox Live skal kunne spille over nettet, og det ryktes at Sony tenker i samme baner. Etter at EA avduket sin «ti dollar-løsning» har både Ubisoft og THQ promotert lignende ideer. Forbrukerrådets digitalgruppe forklarer at de følger utviklingen.
– Jeg kjenner ikke til detaljene i EAs Online Pass, men vi ser en økning av denne typen tjenester, og vil se på dette og andre utfordringer knyttet til spill til høsten. Det er også et problem hvis firmaer ensidig kan endre avtalevilkår uten at forbrukeren kan gjør noe med det, sier rådgiver Svenn Richard Andersen i Forbrukerrådets digitalgruppe til Spillmagasinet.
Hvorvidt «ti dollar-løsningen» blir en industristandard i fremtiden tror seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet det til syvende og sist blir markedet som bestemmer.
– Det vil stilles krav til informasjonen forbrukeren får om dette nye systemet, men det er et spørsmål det er vanskelig å ta stilling til. Det er ingen regler i markedsføringsloven som regulerer hva EA kan ta betalt for, eller hvor mye de kan ta betalt. I bunn og grunn vil det bli markedet som bestemmer hva som blir godtatt, sier Haug.
Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.