Bethesda Softworks jobber sammen med spillutvikleren Zombie Studios om et taktisk skytespill som heter Rogue Warrior. Spillet kjører på Unreal 3-motoren, og kommer til Xbox 360, PC og PS3 i 2007. Historien i spillet er basert på en original historie fra forfatteren Richard Marcinko.
Handlingen i enspillerdelen omhandler en gruppe amerikanske spesialsoldater som blir fanget i Nord-Korea samtidig som landet går til krig mot Sør-Korea. Teamet har kun begrenset utstyr, og må prøve å unnslippe fiendens klør og komme seg tilbake til alliert territorium.
Gameplayet er lagbasert, autentisk og taktisk. Det hele foregår i enorme spillområder der vi får stor bevegelsesfrihet og mulighet til å løse oppgavene som de vil. Dette tillater kreativitet og overraskelser, noe Bethesda mener vi ikke får mye av i tradisjonelle spill i sjangeren, som ofte bygger veldig på skriptede hendelser og svært avgrensede spillområder.
Spillet vil komme med avansert kunstig intelligens, som lar datastyrte spillere se og høre andre personer på slagmarken (enten de er allierte eller fiender), noe som i følge Bethesda vil lede til realistiske kampsituasjoner hvor dataspillerne reagerer slik et menneske ville gjort det på ting som skjer.
Bethesda har også kommet med noen spennende detaljer om flerspilleraspektene i Rogue Warrior. Spillet kommer med ti flerspillermoduser, inkludert kooperativt spill for fire spillere. I andre spillmodus kan opp til 24 spillere kjempe mot hverandre.
Det mest interessante er kanskje at hvert kart består av tre ulike seksjoner, og disse kan du fritt velge mellom før du starter spillet. I lagbasert kamp vil hvert lag få velge en av seksjonene, mens den tredje seksjonen velges av spillet selv. Totalt er det over 200 kombinasjoner tilgjengelig, fortelles det.
Målet med denne funksjonaliteten skal være at spillerne skal unngå å bli lei av å spille på de samme kartene om og om igjen, samtidig som kampene blir litt mer uforutsigbare.