I taktiske skytespill som Rainbow Six og SWAT var planlegging ofte halve moroa. Det kommende flerspllerskytespillet Due Process tar denne planleggingen på alvor, og starter hver runde med en omfattende planleggingsdel der de ulike lagene legger opp taktikken sin mens de forsøker å forutse hva motspillerne kommer til å gjøre.
Spillmiljøene genereres på nytt av datamaskinen foran hver runde, så det er ikke mulig å lære dem å kjenne over flere runder.
God plan
I Youtube-videoen til høyre ser vi hvordan to lag gjennomfører planleggingsfasen før det hele braker løs og det blir klart at det ene laget hadde lagt en skarpere taktikk enn det andre.
Grafikken og presentasjonen er forøvrig uferdig, eller «alpha as fuck» som utviklerne sier. Spillet er planlagt ferdigutviklet i mars 2015, og kommer til Windows og MacOS.
Due Process har nå fått støtte fra Indie Fund, som tidligere har vært med å finansiere kjente titler som Dear Esther, The Swapper og Monaco: What's Yours is Mine.