Red Dead Redemption

Take Two tar Red Dead Redemption-modifikasjon til retten

Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project stoppet av søksmål.

Skjermbilde fra Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project.
Skjermdump/YouTube
Vis mer

Red Dead Redemption 2 ble som kjent lansert nylig lansert til PC, men som kjent fant den første tittelen i serien aldri veien til plattformen. Entusiaster har imidlertid en tendens til å ta saken i egen hender, også i dette tilfellet.

Som TorrentFreak melder har et prosjekt som bringer Red Dead Redemption til PC-spillere vært under utvikling under prosjektnavnet Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project, ledet av modderen Johnathan Wyckoff.

Den andre juledag gikk Rockstar-eier og utgiver Take-Two formelt til søksmål mot Wyckoff, og som et resultat opplyser teamet bak prosjektet på GTA Forums at arbeidet nå er kansellert.

Kraftig oppdatert utgave

I søksmålsdokumentet skriver Take Two blant annet at prosjektet innebærer å importere hele kartet fra det første spillet inn i Red Dead Redemption 2 med forbedret grafikk, noe som setter spillere i stand til å spille Red Dead Redemption på en plattform som selskapet ennå ikke har sluppet spillet til.

Skjermbilde fra Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project.
Skjermdump/YouTube
Vis mer

Ifølge Take-Two fører dette til en radikal endring av Red Dead Redemption 2-spillet, redusert interesse i å kjøpe en fremtidig PC-versjon av det første spillet, og tap av kontroll over produktene sine.

Den andre delen av søksmålet retter seg mot den delen av prosjektet som innebærer å bruke modifiserte spillfiler fra Grand Theft Auto V og Red Dead Redemption til å lage en kraftig forbedret versjon av spillet som kan kjøres på PC.

Også her peker Two-Two på at dette vil ødelegge markedet for en offisiell, oppgradert PC-versjon av Red Dead Redemption. Man bør nok likevel ikke tolke dette som at selskapet faktisk planlegger en PC-utgave av det første spillet .

Mer informasjon om Red Dead Redemption: Damned Enhancement Project kan du finne i tråden hos GTA Forums, og modderne la i august i år ut en demonstrasjonsvideo som viser progresjonen.

Les også: Det PC-eksklusive innholdet til Red Dead Redemption 2 er nå ute på PlayStation 4 »

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gunfreak
5 år siden

Duh! 

RDR 1 selger sikkert bra nok fremdeles til at de ikke vil noen skal ta de kr.

kodama
5 år siden

Ja, det er tydelig at de vil jobbe med en RDR remake til PC i fremtiden.

Stormwolf
5 år siden
15 minutes ago, kodama said:

Ja, det er tydelig at de vil jobbe med en RDR remake til PC i fremtiden.

Egentlig ikke. Bare at de vil ha muligheten uten at å måtte konkurrere med moddere.

BizzyX78
5 år siden

-----

+Stormwolf

-----

- Det tragikomiske med det er er jo det faktum at en spill-produsent føler seg truet av et team mod'ere.

Som i overført betydning sier at disse modderne faktisk gjør en bedre jobb enn den offisielle produsenten.

-----

Skulle ikke ha sagt noe om denne saken om mod'erne faktisk hadde tjent på jobben de gjør.

Men slik det fremstår i artikkelen så er det snakk om et potensielt økonomisk tap for den offisielle produsenten, hvis om atte kanskje, om en gang i fremtiden så kan det muligens være akktuelt med en PC-versjon av RDR1.

-----

Hvis de er så redd for at mod'erne gjør en så bra jobb at det kan bety at en offisiell PC-versjon faller til kort og i så måte fører til tap.

Hvorfor ikke da heller samarbeide med mod'erne om et så bra produkt som mulig.

-----

Det tjener alle på...

Den offisielle produsenten får hjelp der dem falle til kort.

Mod'erne får virkelig vist hva de er gode for, på lovelig vis.

Og oss "vanlige" spillere får et spill som er langt mer verdt prisen man betaler.

-----

Det skader heller ikke om det går lengre tid i mellom hvert spill, om dem da gjør seg flid.

Har flere ganger opp gjennom årene opplevd at spill virker upolerte, og av og til rett og slett uferdige ved release.

Og det er ikke alltid at det har blitt rettet på i ettertid heller.

Noe som er meget trist.

-----

Side Note...

Spillet Ascendancy er et veldig godt eksempel på akkurat dette.

Det er et av mine favoritt spill til PC, men det virker langt i fra polert.

For spillere som er nye til "4X"-sjangeren så kan det virke ok ut av esken.

Men for litt mer drevne spillere så er det tydelig at "A.I."-parten av spillet trenger en seriøs overhaling.

"Antagonizer"-patch'en øker antallet ESS en motstander har i erme, men det er bare en easy-fix løsning som på langt nær er god nok.

Det var den offensiv siden av "A.I.".

Så har man den defensive og passive siden av "A.I.".

Der f.eks. Micro-management blir et mye større problem enn det strengt tatt burde være.

"A.I."-parten her er så bak mål at det er rett og slett tragisk.

Hadde disse "A.I."-tingene blitt utbedrett på en skikkelig måte så hadde spillet vært langt bedre.

Men istedet for å komme med en forbedret utgave av spillet til PC, så lanserte dem heller en iOS- og Android-port der "A.I."-parten liksom skulle ha blitt langt forbedret.

Noe som jeg må si meg totalt uenig i...

Litt mer balansert virker det, men "langt forbedret" er og blir en overdrivelse.

Hadde noen med bakgrunn i "A.I."-tech tatt for seg dette spillet så er jeg sikker på at spillet hadde solgt som varmt hvetebrød.

For grafikk messig så er spillet ganske up to par, til og med sammenlignet med dagens standard.

Og Musikken er helt fantastisk.

Med det sagt...

One can only dream.

-----

Bjoolz
5 år siden
17 hours ago, BizzyX78 said:

-----

+Stormwolf

-----

- Det tragikomiske med det er er jo det faktum at en spill-produsent føler seg truet av et team mod'ere.

Som i overført betydning sier at disse modderne faktisk gjør en bedre jobb enn den offisielle produsenten.

-----

Skulle ikke ha sagt noe om denne saken om mod'erne faktisk hadde tjent på jobben de gjør.

Men slik det fremstår i artikkelen så er det snakk om et potensielt økonomisk tap for den offisielle produsenten, hvis om atte kanskje, om en gang i fremtiden så kan det muligens være akktuelt med en PC-versjon av RDR1.

-----

Hvis de er så redd for at mod'erne gjør en så bra jobb at det kan bety at en offisiell PC-versjon faller til kort og i så måte fører til tap.

Hvorfor ikke da heller samarbeide med mod'erne om et så bra produkt som mulig.

-----

Det tjener alle på...

Den offisielle produsenten får hjelp der dem falle til kort.

Mod'erne får virkelig vist hva de er gode for, på lovelig vis.

Og oss "vanlige" spillere får et spill som er langt mer verdt prisen man betaler.

-----

Det skader heller ikke om det går lengre tid i mellom hvert spill, om dem da gjør seg flid.

Har flere ganger opp gjennom årene opplevd at spill virker upolerte, og av og til rett og slett uferdige ved release.

Og det er ikke alltid at det har blitt rettet på i ettertid heller.

Noe som er meget trist.

-----

Side Note...

Spillet Ascendancy er et veldig godt eksempel på akkurat dette.

Det er et av mine favoritt spill til PC, men det virker langt i fra polert.

For spillere som er nye til "4X"-sjangeren så kan det virke ok ut av esken.

Men for litt mer drevne spillere så er det tydelig at "A.I."-parten av spillet trenger en seriøs overhaling.

"Antagonizer"-patch'en øker antallet ESS en motstander har i erme, men det er bare en easy-fix løsning som på langt nær er god nok.

Det var den offensiv siden av "A.I.".

Så har man den defensive og passive siden av "A.I.".

Der f.eks. Micro-management blir et mye større problem enn det strengt tatt burde være.

"A.I."-parten her er så bak mål at det er rett og slett tragisk.

Hadde disse "A.I."-tingene blitt utbedrett på en skikkelig måte så hadde spillet vært langt bedre.

Men istedet for å komme med en forbedret utgave av spillet til PC, så lanserte dem heller en iOS- og Android-port der "A.I."-parten liksom skulle ha blitt langt forbedret.

Noe som jeg må si meg totalt uenig i...

Litt mer balansert virker det, men "langt forbedret" er og blir en overdrivelse.

Hadde noen med bakgrunn i "A.I."-tech tatt for seg dette spillet så er jeg sikker på at spillet hadde solgt som varmt hvetebrød.

For grafikk messig så er spillet ganske up to par, til og med sammenlignet med dagens standard.

Og Musikken er helt fantastisk.

Med det sagt...

One can only dream.

-----

To av tre punkter de tar opp er sentrale elementer når man skal forsvare sin copyright i eventuelle fremtidige søksmål. Det er hovedgrunnen til at fan remakes/remasters blir tatt ned. Potensielt tre av tre siden mulig tapt inntekt på prosjekter du har latt gå også er del av bedømmingen av hvor sterkt du eier en IP. Denne takedownen er hovedsaklig for å styrke sin copyright i fremtiden. 

Siste fra forsiden