Vanligvis er det GTA-utgiver Take-Two som trues med sanksjoner og søksmål på grunn av voldelige og kontroversielle spill. Når er imidlertid flisa snudd.
Take-Two saksøker nemlig Chicagos transportmyndighet (CTA) for over 1,5 millioner kroner. Grunnen er at CTA nekter å gjennomføre en plakatkampanje for det nye Grand Theft Auto på sine stasjoner.
– Selv om vi gjerne skulle løst dette på en fredelig måte, har CTA nektet å snakke med oss om den hårreisende beslutningen om å trekke reklamekampanjen for Grand Theft Auto IV – samtidig som man kjører kampanjer for underholdningsprodukter med lignende vokseninnhold, sier en talsperson for Take-Two ifølge Gamespot.
Utgiveren ber retten om å pålegge CTA å kjøre kampanjen fullt ut, samt betale den overnevnte erstatningen.
Grunnen til at CTA har satt foten ned skal visstnok være kritikken selskapet fikk da man reklamerte for Grand Theft Auto: San Andreas i 2004. Den gangen ble ikke kampanjen trukket, slik som er tilfellet nå.
– CTA har rett til å regulere og legge egne retningslinjer på hva det reklameres for på egen eiendom, har transportmyndighetene tidligere uttalt.
Take-Two mener imidlertid dette bryter både med kontrakten selskapene imellom og ytringsfriheten som beskrevet i den amerikanske grunnloven – selv om utgiveren slipper å betale for den avbrutte kampanjen.