Det er nå en måned siden Electronic Arts' interesse for spillutgiver Take-Two ble offentliggjort. Take-Two har motsatt seg spillgigantens oppkjøp og allerede prøvd å overbevise sine aksjonærer om at EAs tilbud ikke er godt nok. Nå har Take-Two utdypet sine argumenter for hvorfor aksjonærene bør vente med å selge.
På en presentasjon i går gav ledelsen i Take-Two flere grunner til at et salg ikke var tilrådelig. De mener EAs tilbud på 26 dollar per aksje er for dårlig og ikke gjenspeiler verdien av Take Twos utviklertalent og franchiser.
For å understreke poenget påpekte Take-Two den store suksessen de har hatt med franchiser som Grand Theft Auto og sine 2K-sportsspill. Videre hevdet de at de neste årene vil bli svært innbringende og siktet spesielt til det kommende Grand Theft Auto IV.
For å overbevise aksjonærene om hvor lukrativt Take-Two kan bli i nær fremtid nevnte ledelsen flere nye forretningsmuligheter for selskapets eksisterende franchiser. I tillegg til å jobbe med nye avsnitt i sine veletablerte serier vil de også se nærmere på muligheten for mer reklame i spill og salg av nytt innhold til spill over nett.
BioShock-MMO på vei?
En annen mulig inntektskilde for Take-Two er salg av filmrettigheter. Presentasjonen nevner kritikerroste Bioshock som en mulig kandidat for en framtidig filmatisering, men det ble ikke annonsert om det foreligger noen konkrete planer om dette.
Bioshock nevnes også sammen med Civilization som potensielle massive onlinespill. Igjen foreligger det ingen konkrete planer og det dreier seg foreløpig kun om argumenter ovenfor aksjonærene.
Det er verdt å merke seg at Take-Two ikke er fremmed for samarbeid med andre selskaper og spesifiserer at EA er en mulig samarbeidspartner. De understreker likevel at slike forhandlinger ikke vil foretas før etter at Grand Theft Auto IV slippes 29. april. De regner med at spillet vil bli et svært sterkt kort i fremtidige forhandlinger.