De to nye avtalene er ikke helt ordinære utgivelsesavtaler, men innebærer at ansvaret for utgivelsen deles mellom Take-Two og Bethesda Softworks. Bethesda vil selv ha kontroll over utviklingen, men vil samtidig kunne utnytte seg av Take-Two sitt robuste distribusjonssystem, noe som skal sikre at spillene blir tilgjengelig for så mange som mulig.
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls IV: Oblivion blir det neste rollespillet i den populære The Elder Scrolls-serien. Det blir ingen direkte etterfølger til Morrowind, men foregår i den samme spillverdenen og vil bygge videre på det åpne og frie gameplayet vi kjenner både fra Morrowind og tidligere spill (Arena og Daggerfall).
Som i tidligere Elder Scrolls-spill vil du få muligheten til å utforske spillverdenen (som denne gangen består av provinsen Cyrodiil) slik du selv ønsker det. Naturligvis vil spillet inneholde en haug av sideoppdrag og en rekke ulike fraksjoner som du kan bli medlem av og fullføre oppdrag for, slik at du kan stige i gradene og få økt innflytelse i spillverdenen.
Oblivion kommer også med flere nyheter, slik som et system som kalles "Radiant AI". Dette vil sørge for at personene i spillverdenen føles levende, og gir dem muligheten til å gjøre sine egne valg basert på verden rundt dem. Det er enda ikke kunngjort noen offisiell utgivelsesdato for det fjerde Elder Scrolls-spillet enda, men alt tyder på at Bethesda håper å kunne lansere PC-versjonen i år.
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth baserer seg på H.P. Lovecrafts verk, og begynner ved at hovedpersonen prøver å ta selvmord. Det lykkes han imidlertid ikke med, og blir plassert på en mentalinstitusjon i mange år. Når han slipper ut må han finne ut hva som egentlig skjedde, og historien virker alt annet enn rett frem.
Spillet tar i bruk et system som måler sinnstilstanden til hovedpersonen, og han blir naturligvis påvirket av alt det som skjer rundt ham. Han blir paranoid, synet svikter og andre illusjoner trer frem. Blir han alt for skremt, vil fantasien ta overhånd, og da blir det vanskelig å vite hva som er ekte eller ikke. Plutselig kan han for eksempel se en av vennene sine komme mot ham med øks, bare for å finne ut at det egentlig er et siklende monster med skarpe tenner og drapslyst i øynene.
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth virker som et svært spennende og ambisiøst prosjekt. Spillet utvikles av britiske Headfirst Studios, og vil etter alt å dømme bli lansert senere i år. For mer informasjon om Oblivion og Dark Corners of the Earth, kan du besøke de offisielle nettstedene som vi har lagt inn lenker til nederst på siden.