Stadig flere spill blir nå utstyrt med såkalte «Online Pass», egne koder som brukes for å låse opp flerspillermuligheter over nett. Disse kodene er til engangsbruk, og dersom man kjøper spillet brukt, må man punge ut for å få en ny kode.
EAs policy er etter sigende å utstyre alle sine spill som har nettilkobling med en slik kode, men det kommende Syndicate ser ut til å bli et unntak.
Sniker seg unna
Online Pass-kravet gjelder nemlig ikke spill utgitt av EA Partners. Tidligere har for eksempel både Valve-utviklede Portal 2 og Crysis 2, som Crytek står bak, sluppet fri på markedet uten Online Pass.
Til Eurogamer sier EA Partners-sjef Jeff Gamon at begrunnelsen er at de ønsker så få hindre som mulig for spillerne.
– Vi ønsker at alle som eier en utgave av spillet skal ha tilgang til hele produkter, forklarer Gamon.
Likevel var det ikke selvsagt at Syndicate, som utvikles av det svenske studioet Starbreeze, skulle unnslippe Online Pass-løsningen. EA eier nemlig Syndicate-konseptet, og spillet skal utgis av EA. EA Partners har kun vært med å veilede utviklingen av spillet.
En annen grunn til at spillet unngår Online Pass-løsningen, skal ifølge Gamon også være at det ikke har en nettbasert konkurransedel. Isteden ligger fokuset på samarbeidsspilling.
I tillegg byr hvert av de ni kartene som spillet kan friste med på rundt seks til sju timer med spilling, hvilket utviklerne håper vil føre til at spillerne tar seg god tid med tittelen, fremfor å selge spillet tidlig.
Les også: Slik blir Syndicate