Oppgraderingssystemet er solid og mulighetene mange. Hvilke oppgraderinger som er tilgjengelig avhenger av bilen, men spenner over alt fra fullstendige motorbytter til vektreduksjon, krengingshemming, dekkdimensjon foran og bak, felgvalg, karosserideler turbokonvertering, kamaksler, motorstyring og en rekke andre.
Oppgraderingshjelp
Bilene rangeres etter en ytelsesindeks, og alle oppgraderinger som fører til lavere vekt, økt friksjon eller mer motorkraft gir høyere ytelsesverdi. Ytelsesverdien bestemmer hvilken av de elleve klassene bilen kan konkurrere i, slik vi kjenner det fra forrige Forza-spill. Nytt i Forza 3 er imidlertid at biler kan trimmes helt opp i de fire R-klassene, som tidligere har vært forbeholdt spesialbygde banebiler.
Du står selvsagt fritt til å kombinere oppgraderinger etter eget hode, for å optimalisere bilen til den klassen du ønsker å delta i. Spillet har dessuten en funksjon for å automatisk oppgradere biler. Alt du trenger å gjøre, er å velge hvilken klasse du vil ha den optimalisert for, så plukker spillet ut en rekke deler for deg. For mange ligger mye av gleden i å velge selv, men det er også mulig å kombinere. Dersom du først oppgraderer på de områdene du synes er viktigst, kan du be spillet fylle på med andre deler, slik at ytelsen kommer tett opp mot klassens tak.
Etter hvert som du kjører, vil du gå opp i erfaringsnivå. Noen konkurranseformer er låst til du når et gitt nivå, men det aller meste er åpent eller åpnes tidlig. Den største motivasjonen for å nå et nytt erfaringsnivå er belønningen i form av en ny bil. Bilene går også opp i erfaringsnivå, noe som gir deg rabatt på bildeler til det aktuelle merket. Dermed blir det penger å spare på å være trofast kunde.
Fra barn til proff
Det har tydelig vært et satsningsområde å gjøre Forza 3 tilgjengelig for så mange som mulig. Foruten automatisk trimming av biler, kan det også foreslå løp. Spillet baserer seg da på hvilken bil som er aktiv, hvilke baner du enda ikke har besøkt, samt hvilke biler du har tilgjengelig i garasjen. Også denne funksjonen er valgfri, du blir ikke holdt i hånden med mindre du ønsker det selv.
Hjelpemidler har alltid vært tilgjengelig i Forza, men denne gangen går Turn 10 et par skritt lenger. Med automatisk brems aktivert, reduseres vanskelighetsgraden betraktelig. Målet er at selv barn skal finne glede i spillet, uten at det går på bekostning av mer avanserte spillere. En ny funksjon som lar deg spole tilbake, får derimot relativt stor innvirkning på spillopplevelsen. Dersom noe uønsket skjer i et løp, eller du vil perfeksjonere en sving, kan du ved et trykk på tilbake, spole løpet bakover og prøve på nytt.
Dette er ikke nytt i bilspillsammenheng, men første gang i en simulator. Du kan selvsagt velge å ikke spole tilbake, man får tross alt ingen sjanse nummer to i virkeligheten. Problemet er at spillet er balansert med dette hjelpemiddelet i tankene. De datastyrte motstanderne har fått langt sterkere personlighet. Noen er nervøse og gjør feil i stressede situasjoner, andre er svært forsiktige og tar ingen unødvendige sjanser. Enkelte er imidlertid litt vel aggressive. Dersom du holder deg unna spoling, vil du fra tid til annen få løpet ruinert av en villmann som torpederer deg etter alle kunstens regler. På den annen side, kan du se på denne funksjonen som en sikkerhet som lar deg stille vanskelighetsgraden høyere enn du ellers ville gjort.
Du styrer tempoet
Et annet aspekt ved den kunstige intelligensen, er at motstanderne satser hardere når du er i nærheten. Det virker rett og slett som de bryr seg betydelig mer om å slå deg enn hverandre. Som et resultat av dette, blir tempoet i feltet merkbart lavere hvis du ligger bak enn om du kjemper i tet. Det kan faktisk utgjøre noen sekunder per runde. Det er imidlertid langt fra like plagsomt som gummistrikkeffekten i enkelte andre spill. Motstanderne bryter ikke naturlovene, og det er fullt mulig å kjøre fra. Dette bidrar unektelig til tettere kamper og større tilgjengelighet, men det er kanskje en effekt som kunne vært valgfri.
Flerspiller er, som i forgjengeren, relativt tett integrert i karrieredelen. Dermed kan du kjøre med egne biler og tjene penger og erfaringspoeng også over Xbox Live. Da har du også anledning til å skreddersy løpene etter egen smak. Enspillerdelen er massiv, ogher ligger det nærmest en utømmelig kilde til moro. Selve kjøringen er imidlertid bare en del av flerspilleraspektene ved Forza 3. Et delikat auksjonssystem er på plass og hver enkelt bruker kan opprette sin egen butikk. Her kan blant annet biler, design og trimmingsoppsett skifte hender. Spillere kan dessuten fokusere på å ta heftige bilder eller lage filmer, som de deretter kan dele med andre spillere. Separate topplister dekker alt fra trimmere til fotografer. Her kommer det garantert til å bli kniving om topplassene.
At Forza 3 er massivt, vitner de to spillskivene om. Det kan fint spilles med kun første skive, men for å få tilgang til samtlige biler og baner, må nummer to installeres på harddisk. Spillet er også et utmerket alibi for å kjøpe seg et skikkelig ratt, men det er så godt optimalisert for gamepad at det strengt tatt ikke er nødvendig.
Konklusjon
Forza 3 slår regelrett knockout på alt av konkurrenter. Fysikkmotoren er suveren, og løfter kjørefølelsen til nye høyder. Utvalget av biler og baner er upåklagelig, oppgraderingsmulighetene imponerer og det hele leveres silkemykt i 60 vakre bilder i sekundet. Karrieredelen er enorm og alt ligger til rette for en skikkelig fartsfest på Xbox Live. Turn 10 har tatt små, men viktige skritt videre på praktisk talt alle viktige områder. Resultatet er et spill det virkelig gnistrer av. Ja, vi skulle gjerne sett bedre skademodellering og litt mindre aggressive motstandere, men det overskygges fullstendig av kvalitetene. Tidenes beste konsollracer? Meget mulig.
Forza Motorsport 3 kommer i salg 23. oktober, kun for Xbox 360.