Super Mario Odyssey er på god vei til å bli nok en vinner for Nintendo. Spillet nyter meget god kritikk fra både spillere og anmeldere, og kommersielt ser alt også veldig lyst ut.
I sin nyeste kvartalsrapport avslørte Nintendo at Marios ferskeste 3D-eventyr solgte to millioner eksemplarer på spillets tre første dager. Til sammenligning solgte The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2,76 millioner eksemplarer på Nintendo Switch (3,84 millioner inkludert Wii U) i løpet av spillets første måned.
Ifølge Nintendo tilsvarer tallene litt over en fjerdedel av antall solgte Switch-konsoller, og enda er det lenge igjen til jul – perioden da spillsalg vanligvis skyter i været.
Fortreffelig spilleventyr
Super Mario Odyssey tar spillere med på et nytt tredimensjonalt eventyr, fullt av gamle kjenninger og nye figurer. Trolig den største nyvinningen i spillet er hatten Cappy, som Mario kan bruke til å angripe fiender, ta kontroll over andre figurer og som hjelpekloss i spillets plattformsekvenser. Sammen reiser de to gjennom flere nye verdener for å nok en gang redde prinsesse Peach fra skurken over alle skurker – Bowser.
Vår anmelder var mektig imponert over Super Mario Odyssey, og roste spesielt variasjonen i spillet:
– Super Mario Odyssey er et fantastisk spill som bruker enhver anledning til å gi spilleren noe nytt og spennende å se på, gjøre eller oppdage. Opplevelsen er formet som et ganske så tradisjonelt tredimensjonalt Mario-spill (i samme gate som Super Mario 64 og Super Mario Sunshine), men klarer likevel å overraske takket være elegant design, fargerike omgivelser og konstant utforskning, lek og oppdagelse, skrev Espen Jansen.