Uansett hvor uheldig man er i Super Mario Odyssey vil spillere aldri møte på den fryktede «Game Over»-skjermen, avslørte Nintendo denne uken. I en melding på spillets japanske Twitter-konto forklarte utvikleren at spillere i stedet vil miste mynter når rørleggerens helsemåler går tom:
– Selv om Marios helse synker til null vil du bare miste ti av myntene dine. Uansett hvor mange ganger du feiler er det aldri et Game Over, lød meldingen.
Nintendo oppklarte deretter at selv om man kun har ni eller færre mynter, kan man fortsette å utforske verdenen uten noen bekymringer. Dermed forsvinner noe som har vært en del av Mario-spill siden Mario Bros. ble lansert i 1983.
Flere nyheter
Mangelen på en Game Over-skjerm er selvfølgelig ikke den eneste nyheten som venter i Super Mario Odyssey. Blant annet får vi vandre blant «vanlige» mennesker i byen New Donk City, mens Mario får kontrollere andre figurer og gjenstander ved hjelp av hatten Cappy.
Hvordan fans vil reagere på tapet av Game Over-skjermen gjenstår å se, men de resterende nyvinningene har i hvert fall blitt godt mottatt. Vår egen Jonas Magerøy spilte Super Mario Odyssey på årets E3-messe, og lot seg imponere over det han fikk se:
– Jeg fikk spilt Super Mario Odyssey ganske lenge, og basert på tiden min med det ser dette ut til å ta form som et beist man lett kan plassere på nivå med Super Mario Galaxy og 64. Musikken er fabelaktig, nye elementer som hurtigreise og overstyring av fiender er herved tatt i mot med takk, og spillmekanikkene er gode og intuitive på en måte svært få andre enn Nintendos Mario-team får til, skrev han.
Super Mario Odyssey kan også spilles sammen med en venn.
Se hvordan den nye samarbeidsmodusen vil fungere »