Sniktitt

Sudeki

Hva får du hvis du kombinerer japansk grafikkstil med indonesisk dukketeater og en heroisk middelalder-fortelling? Et lovende action-rollespill ved navn Sudeki, antakeligvis.

Side 1
Side 2
Side 3

Et rollespill ved kjernen
For selv om Sudeki i høy grad er et fantasispill med rustninger, monstre, sverd og skjold, har det også en slags ”steam punk”-følelse over seg. Figuren Elco kan faktisk bruke en pistol-lignende sak som skyter ut noe helt annet enn kuler, noe mer slik som en laserstråle. Og siden Sudeki omtrent hele tiden ses fra et tredjepersons perspektiv, forsto utviklerne at dette ville bli et problem når spillerne skulle ta over Elco. Derfor vil spillet bytte til et førstepersons perspektiv straks du vil leke med pistolen, og når vi fikk teste Sudeki fant vi fort ut at denne løsningen var helt passende. Spillet byr på en myriade forskjellige våpen, og alle kan tilpasses slik du ønsker det. I kjent Baldur’s Gate: Dark Alliance-stil kan du plassere gjenstander inn i ledige ”slots” i våpnene for økt eller helt anderledes effekt. Eksempelvis kan du forgifte sverdet ditt, noe som vil være katastrofalt for din stakkars motstander.

Og når vi først snakker om Baldur’s Gate: Dark Alliance, kan en også si at systemet for karakterutvikling er rimelig identisk i Sudeki. Du mottar naturligvis efaringspoeng ved å bekjempe fiender, og disse bruker du til å investere i nye egenskaper eller forbedre gamle. Dette gjøres i et grensesnitt svært mye likt det øvrige nevnte spillet, ved å fylle på med ”kuler” inntil egenskapen ikke lengre kan forbedres. Det hele er av ganske typisk rollespill-standard, og Pirinen forklarer:

- De elementene som gjør Sudeki til et rollespill er nettopp dette med måten du forbedrer og utvikler figuren din på, måten statistikkene er håndtert på, hvordan du konfigurerer og tilpasser våpnene, men også hvordan personlighetene til figurene endrer seg over tid. Figuren ”Mini” har for eksempel et stort ønske om å bli medlem av vaktholdet i byen du begynner i, og etter hvert som hun vokser opp og spillet utfolder seg vil du kunne hjelpe henne med dette, sier Pirinen.

Friskt kampsystem
Slåssing og krangel er naturligvis en sentral del i Sudeki, akkurat som i alle andre actionbaserte rollespill. Måten spillet håndterer denne delen på er kanskje ikke blendende original, men det er heller ikke noe som er så altfor typisk i sjangeren. Kampene er en slags salig blanding av sanntids- og turbasert gameplay, og hvis du eksempelvis går inn i kampmenyene underveis, vil tiden sakke ned og fiendene bevege seg sirup-sakte. Dette gir deg muligheten til å bedre planlegge kampens utvikling, noe som gir en langt større grad av taktikk og strategi enn ”hakk, hakk, slå – hakk, hakk, slakt”. Magiske formler og slåssteknikker står svært sentralt, og ved å enkelt trykke en knapp midt under kampen kan du velge blant disse, for så å se figuren din utføre dette i sanntid rett etterpå. Av og til sakker kameraet også ned begivenhetene for å gi deg mer grafisk nytelse, noe slik som Prince of Persia: Sands of Time gjorde. Figurer kan også samarbeide med hverandre for spesielt kraftige slag og trylleformler.

Mange av trylleformlene og slåssteknikkene er veldig imponerende, både grafikk- og ødeleggelsesmessig sett. Spillere vil kunne ta i bruk noe som heter ”spirit sprites”, som mer eller mindre en noen demonlignende saker som kommer frem i kampene dine og pøser på med sitt vrede mot dine motstandere. Som et resultat av alt dette ser det ikke ut som om Sudekis kamper vil bli like statiske og ”dette har jeg gjort en milliard ganger før”-aktige som i mange andre spill i denne sjangeren. Spilleren vil møte på alle slags vesner, og de fleste er født i designernes hjerner – altså ikke tatt fra typiske fantasy-klisjéer. Men vanlige dyr er det også her, der i blant ulvene som tilsynelatende dukker opp hele tiden. Og dette med penger er ikke noe som gror verken på trær eller i pelsen på dyr (som det merkelig nok pleier å gjøre i slike spill), og for å skaffe valuta må du blant annet drepe disse ulvene for så å selge skinnet til den lokale anden. Ja, akkurat – anden. Pirinen forklarer:

- Spillet har et fungerende økonomisystem, og priser stiger og synker etter hvert. I den ene byen vil du finne en and som har et universalt monopol på varer, og som undertrykker andre handelsmenn i verdenen. Det er din jobb å samarbeide med disse for å styrte andens monopol, men inntil det er gjort må du handle gjennom ham, forteller Pirinen.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden