Den nye motoren heter Sudden Strike Next7, og inneholder alle de elementene kritikere mente at de to forrige Sudden Strike-spillene manglet. Grafikken er nå i full 3D med dynamiske landskap som kan forandres underveis og fri kamerakontroll. Motoren skal kunne vise store og realistiske områder med dynamisk lys og skygge og massevis av spesialeffekter.
I tillegg vil den kunne å simulere samarbeidet mellom alle beslektede styrker på slagmarken, og gi spilleren muligheten til å ta kontroll over "det store bildet" og fatte strategiske beslutninger. Fireglow skryter også av forbedret kunstig intelligens, flerspiller for mange spillere, "kryptografisk" anti-juksesystem og verktøy som tillater spilleren å lage nye miljøer og enheter.
Det mest spennende med den nye motoren er imidlertid at den støtter store, dynamiske konflikter uten forhåndsdefinerte oppdrag, men hvor du kan få tips av datamaskinen om hva du bør gjøre. Denne delen kommer med strategiske kart og mange muligheter for å gi styrkene dine globale ordre. Logistikk vil også spille en viktig rolle, og du vil dessuten få mulighet til å bygge forsvarsinstallasjoner, noe som gjør at forberedelsen til et slag kan bli minst like viktig som selve slaget.
Sudden Strike III vil være det første i en serie spill fra Fireglow som utnytter seg av de nye mulighetene i spillmotoren deres, og hvis denne motoren klarer å tilby alt det utviklerne lover, har strategientusiaster virkelig noe å se fram til.