Det tyske indiespillet Nowhere virker nesten absurd ambisiøst. Spillet blir en slags livssimulator satt til et mystisk univers befolket av våre fjerne etterkommere, langt inn i fremtiden. Innbyggerne i spillets mystiske verden kan forandre form, og de bruker seg selv og hverandre som redskaper og hjelpemidler.
Bo i bestefaren din
I løpet av et langt liv vil de merkelige vesenene vokse seg store, og bli bolig for andre. Enkelte kan til og med romme hele byer fulle av liv. Men selv om de på mange måter er veldig annerledes oss, har de tradisjonelle, menneskelige følelser. De har venner, familier, ambisjoner og drømmer, og kan drive med alt fra handel til politikk og til og med krigføring.
Spillet foregår i en hel verden som lever uavhengig av deg, men som du kan påvirke gjennom flere liv. Underveis får du gradvis avdekke et større mysterium, og utviklerne tar sikte på at det skal ta over femti timer å «fullføre» spillet.
Opplevelsen skal kombinere elementer som utforskning, overlevelse, strategi, kommunikasjon og eventyr, og utviklerne mener de vil gi oss spillerdrevet historiefortelling takket være en sterk, sosial kunstig intelligens og datagenerert innhold.
Hvorvidt de klarer å gjennomføre de ambisiøse planene sine gjenstår å se. Om alt går etter planen håper skaperne å lansere en fungerende betaversjon innen utgangen av neste år, og spillet skal komme til Windows, Mac OS X og Linux. Om du synes spillet virker spennende kan du besøke det offisielle nettstedet der du også kan støtte utviklingen ved å forhåndsbestille.
Du kan se en merkelig video fra en tidlig utgave av spillet under artikkelen.
Les også: Tilfeldighetenes spill – en feature om datagenerert innhold
Les også: Test det uvanlige strategispillet Eufloria