KÖLN (Gamer.no): Zoo Tycoon er tilbake, men kanskje ikke akkurat som du kjenner spillet. Det som engang var en PC-eksklusiv tittel har nå inntatt hjemmekonsollenes magiske verden. Debuten på Nintendo DS var ikke nødvendigvis en kjempesuksess, men det stopper ikke Microsoft Studios og Frontier Developments fra å lansere spillet til Xbox One og Xbox 360 i november.
I likhet med alle Tycoon-spill handler det om å bygge opp et forretningsimperium innenfor ulike felt, fra fornøyelsesparker til jernbaner. I Zoo Tycoon skal du forsøke å bygge de største og flotteste dyreparkene som overhodet mulig. Dette gjør du ved å bygge innhegninger, kjøpe inn eksotiske dyr og hyre stab og generelt ta deg av den daglige driften. Alt fra inngangspenger til matpriser i kioskene dine bestemmer du selv.
Alt handler i bunn og grunn om glede i Zoo Tycoon. Fornøyde dyr fører til fornøyde gjester, som igjen fører til flere besøkende. Dermed vil pengene rulle inn slik at du kan utvide parken din, bygge nye fasiliteter og kjøpe inn enda mer eksotiske utstillinger.
Enklere å bruke
Til tross for at spillflyten er uforandret fra fordums PC-versjoner er det likevel gjort små forandringer her og der for å modernisere opplevelsen. Brukergrensesnittet har blitt strømlinjeformet og forenklet, slik at det skal bli lettere å finne fram. Det virker som om utviklerne har hatt et bredt publikum i fokus under utviklingen. Enkle symboler og sterke farger brukes til å formidle informasjon og generelt virker det som et oversiktlig og greit system.
Menyene kan navigeres med kontroller eller med Kinect, men sensoren er heldigvis ikke et krav for å få det meste ut av spillet. Jeg tror likevel støtte for Kinect kan være et trekkplaster for de som enda ikke føler seg fullstendig komfortable med en håndkontroller. Menyene består av store tekstbokser som virker optimalisert for bevegelsesstyring via Kinect, men hvordan styringen av spillet fungerer utover dette ble ikke demonstrert.
Ned på bakkenivå
Nye Zoo Tycoon blander en gammel formel med frisk grafikk og spillmekanikk. Dette gjør at spillet på mange måter føles todelt. Du får et klassisk Tycoon-spill som foregår i et fugleperspektiv der du bygger og administrerer parken din slik du vil, men også noe som minner om et tredjepersonseventyr.
Ved å lage din egen dyrepasser bringer du spillet ned på bakkenivå og møter dyrene, dine ansatte og dine besøkende på et langt mer personlig nivå. Nå kan du besøke dyrene i deres innhegninger og tilbringe tid sammen med dem. Det gir et ekstra opplevelseslag til spillet, og kan garantert være en spennende funksjon som yngre spillere kan få mye ut av. Spillflyten er uansett den samme uavhengig av kameraperspektiv.
Om dyrene dine er sultne eller skitne må du ta grep for å gjøre livene deres bedre. Dette kan du automatisere ved å plassere mat- og vaskestasjoner i dyrenes innhegninger. Alternativt kan du personlig mate dyrene eller spyle dem med vannkanoner for å vaske dem. Disse aktivitetene kan gjennomføres med håndkontroller eller med bevegelsesstyring via Kinect. Akkurat hvordan dette vil fungere ble ikke demonstrert, men jeg tør gjette på at det innebærer at du beveger armene for å kommunisere med spillet.
Denne interaksjonen med dyrene virker til tide litt for påtatt og i overkant pedagogisk, men det er heldigvis fortsatt valgfritt. Med hele to kvadratkilometer å bygge dyrehage på tror jeg også det vil bli vanskelig å personlig ta seg av alle små problemer som oppstår. Derfor kan det være greit å automatisere mange av prosessene.
Under demonstrasjonen virket det påfallende enkelt å skape en veldrevet park, så vi får håpe det ferdige produktet byr på noen solide utfordringer.
Du mates til stadighet med statistikk og informasjon om parken din og hvilke grep du må gjøre for å forbedre den. Under demonstrasjonen virket det påfallende enkelt å skape en veldrevet park, så vi får håpe det ferdige produktet byr på noen solide utfordringer. Utviklerne kunne blant annet love en omtrent femten timer lang kampanjemodus. Dette kommer i tillegg til en egen utfordringsmodus og en sandkassemodus der du bygger etter egendefinerte utgangspunkt og mål.
Identitetsløst, men pent
Det er altså ikke mangel på ting å gjøre i nye Zoo Tycoon, selv om opplevelsen virker såpass forenklet. Du trenger blant annet ikke legge veier eller stier manuelt. Dette ordner spillet for deg når du plasserer ut nye innhegninger. Disse kommer ferdig bygget, klare til å plasseres hvor som helst i parkområdet ditt. Hvilke dyr du kan adoptere til innhegningene avhenger av hva slags type innhegning du har kjøpt. Jungeldyr klarer seg for eksempel ganske dårlig på et savanneområde.
Hvor mange dyr en innhegning kan ha avhenger av størrelsen, og dette er også noe du velger på forhånd. Jeg skjønner hvorfor utvikleren har valgt å gjøre det på denne måten, da det gjør spillet mer tilgjengelig for et større publikum. Samtidig har de fjernet den delen av Tycoon-spillene som alltid har vært mest spennende. Det å kunne bygge parkene og attraksjonene slik man ønsker ned til minste detalj er og blir det store trekkplasteret i denne typen spill. Slik skaper man noe som er utelukkende personlig for spilleren selv. Det faktum at dette har blitt fjernet gjør at Zoo Tycoon føles litt identitetsløst.
Identitetskrise til tross, spillet er i det minste ganske lekkert å se på, med høy detaljrikdom og generell god bruk av farger. Dyrene ser også flotte og levende ut, med naturlige og realistiske bevegelser. Spesielt pelsen ser eksepsjonelt bra ut, og det er nesten så jeg kan telle de individuelle hårene på sjiraffens hode. Dessverre var demonstrasjonen også preget av hakkete grafikk og treg bildefrekvens. Forhåpentligvis blir dette glattet ut når spillet er komplett. I tillegg var det overraskende mange eneggede tvillinger og trillinger som besøkte parken. Dette gav innlevelsen et par hårfine brudd.
Bygg med dine venner
Zoo Tycoon benytter seg av den nye skybaserte delingsteknologien i Xbox One. Dette lar deg og opptil tre andre venner bygge en dyrepark sammen, både simultant og asykront over Xbox Live. Du og dine venner kan også utveksle dyr med hverandre. Et scenario som ble foreslått under demonstrasjonen var å parre to dyr fra forskjellige dyrehager.
Spillet kommer også med en rekke fellesskapsutfordringer som spillere skal løse sammen. Frontier Developments håper at disse kan bidra til å oppfordre til gode gjerninger i det virkelige liv også. Om mange fellesutfordringer blir løst vil Microsoft donere penger til organisasjoner som jobber for å slippe fri dyr i fangenskap. Virtuelt humanitært arbeid kan altså føre til humanitært arbeid i den virkelige verden. Det er absolutt et fint salgsargument for spillet, men om det faktisk vil bli gjennomført gjenstår enda å se. Om ikke annet vil det gi Microsoft god PR.
Konklusjon
Det er ingenting som tilsier at et spill som Zoo Tycoon ikke kan fungere på hjemmekonsoller. Personlig synes jeg det er modig gjort av Microsoft og Frontier Developments å bringe PC-klassikeren til et så stort publikum som mulig. Dessverre føles det som om spillet har mistet sin identitet i overgangen fra PC til stuekonsoll.
Å bygge din egen dyrehage har aldri vært enklere, og det er litt av problemet. Du har ikke lenger like stor detaljkontroll som du før. Innhegninger, attraksjoner og bygninger kommer ferdig konstruert og alt du trenger å gjøre er å plassere dem et sted. De små prosessene som virkelig satte preg på parken du bygget er nå fjernet til fordel for en strømlinjeformet spillflyt der det meste går på automatikk. Nei, det var ikke alltid like spennende å bygge en gangvei del for del, men det var det som gav Tycoon-serien sitt særpreg.
Muligheten til å kommunisere med dyrene i parken din på nært hold virker spennende, men jeg tror ikke nødvendigvis det er noe som vil ta av i særlig stor grad. Kanskje for yngre spillere som er veldig glad i dyr. Det blir også interessant å se hvordan flerspillermodusen vil fungere i praksis og om serverne klarer å holde koken.
Nye Zoo Tycoon kommer i salg 22. november for Xbox One.