LONDON (Gamer.no): Square Enix er kjent for å utvikle noen av verdens desidert mest populære rollespillserier, Final Fantasy og Dragon Quest. Noe de er like kjent for her i vesten er deres stadige vegring for å satse på det vestlige markedet. Dette ser det ut til å bli slutt på, for nå har de alliert seg med de hviterussiske kultikonene i Wargaming.net for å gi ut noe erketypisk vestlig – et sanntidsstrategispill som utspiller seg under andre verdenskrig.
Når man først er inn på europeisk strategi er det vanskelig å komme utenom Sir Winston Churchill, Storbritannias statsminister og superstrateg under andre verdenskrig. Det var med andre ord ikke uten grunn at Square Enix valgte å arrangere denne pressedagen i det underjordiske komplekset «Churchill Museum and Cabinet War Rooms», som er en museumsombygning av et av britenes viktigste kommandosentre. Historien til bygget er til å ta og føle på, og det føles veldig riktig når jeg blir geleidet til min egne bærbare PC for å utføre noen taktiske grep selv.
Kjente elementer
Selve handlingen i dette spillet utspiller seg mot slutten av andre verdenskrig, hvor de allierte skal initiere sine siste avsluttende storaksjoner for å knekke Tyskland og deres allierte. På veien får man velge mellom en amerikansk og en tysk kampanje, mange ulike områder og en rekke kjente og ukjente konflikter. De som har en viss befatning med historien bak denne kolossale konflikten blir nok glade for å oppleve kjente strøk, alle andre har nok mer enn nok med å nyte spillet i sin helhet.
Som i svært mange andre sanntids strategispill de siste årene har man også her sløyfet alt av basebygging og tradisjonell ressurssanking til fordel for et mer fleksibelt ressurssystem og medfølgende dynamisk enhetsproduksjon. Også her er det den samme regla med okkupasjon av ulike nøkkelpunkter som står for brorparten av ressursinntekten. Produksjonen av enheter skjer gjennom en liten rullegardinmeny i et ellers rimelig minimalistisk brukergrensesnitt, og de kommer kjørende/gående fra utsiden av kartet når du har bestilt dem. Lite nytt her, men det må tydeligvis være noe som fungerer med denne malen som gjør at alle klamrer seg til den. Selv er jeg en anelse ambivalent.
For å oppmuntre kreativ spilling, og gi spilleren stadige belønninger for sine bragder, får man også en rekke frynsegoder og medaljer utover kampanjen. Førstnevnte brukes til å oppgradere ulike deler av hæren for å skreddersy den best mulig til din spillestil. Sistnevnte er bare en hyggelig påminnelse om at du er på stødig kurs mot suksess, og at en rad med gullpremier dandert på forsiden av en uniform er en fin måte å skryte av det på. Og du kan tro at det føles godt å motta en av de glisende krabatene etter å ha kranglet seg til seier mot sovjetiske urokråker i et par timer.
Som en film
Order of War har mange likhetstrekk med spill som Company of Heroes og World in Conflict, men inneholder også et par morsomme og nyskapende finesser som gjør det mulig å stå på egne ben. Blant disse finner man en filmatisk stemning som forsterkes av at du vises repriser av dine beste bragder samtidig som du kan trikse med et avansert kamera for å selv velge hvordan du vil se de massive slagene utspille seg. Her er det nemlig en del dødtid, og når man først har utstedt en ordre kan en gjerne sitte med armene i kors i et par minutter og nyte hvordan det hele utspiller seg.
Andre ting som er ment å gjøre dette spillet til en blanding av film og spill er en fiffig pausefunksjon som lar deg sende av gårde ordrer samtidig som spillklokka stoppes midlertidig. Har du en diger og variert hær kan det være et sabla mas å delegere de ulike troppene dit du ønsker, samtidig som fienden gjør stadig nye taktiske krumspring og fremstøt. Muligheten til å sette på pause løser dette, og det fungerer fint, siden det er lagt stor vekt på at kampene skal være visuelt tilfredsstillende. Noen vil kanskje mene at dette kan gjøre spillet en anelse enkelt, og selv om Wargaming.net benekter det, er de veldig klare på at tyngden her er på spilleglede og innlevelse.
– Et spill for alle
– Funksjoner som muligheten til å kommandere troppene dine samtidig som spillklokka er satt på pause kan gi inntrykk av at dette er et taktisk tungt spill, samtidig som det også fjerner et moment som ofte byr på en ekstra utfordring i sanntidsstrategispill – tidspresset. Hva slags type spillere er Order of War for?
– Order of War er et spill for alle, kort fortalt. Vi har et utvalg veldig fleksible vanskelighetsgrader som du kan skifte mellom underveis, slik at du alltid kan skreddersy motstanden etter ditt eget nivå. I tillegg har vi også lagt til aspekter som begrenset ammunisjon og våpenrekkevidde og et avansert system som gjør at enheter i nærheten av hverandre tar skade hvis den ene blir angrepet. Disse tingene er knapt merkbare på de enkleste vanskelighetsgradene, men de blir svært viktige om du bestemmer deg for å prøve en av de mer utfordrende sådan, forklarer Victor Kisly, direktør i Wargaming.net, til Gamer.no.