Det har vært en hendelsesrik tid for StarCraft II-miljøet de siste par ukene, preget av rykter, spekulasjoner og usikkerhet. Det hele begynte med en melding fra Major League Gaming-grunnleggeren Sundance DiGiovanni på Twitter om at StarCraft II ikke ville bli spilt under den kommende vinterens MLG Columbus-turnering. Istedet kan det virke som om nykommer Dota 2 har karret til seg plassen til strategispillet. Dette er første gang den prestisjetunge turneringen har Dota 2 på spillisten.
– Skuffet over håndteringen
Tweeten kom som et sjokk på StarCraft II-miljøet og reaksjonene lot seg ikke vente på. Ikke lenge etter den meget uoffisielle uttalselsen la Evil Geniuses sin kommunikasjonsansvarlige, Geoff «iNcontroL» Robinson, ut en lang beskjed til StarCraft-fansen på forumsiden Reddit.com. Her kritiserte han DiGiovanni for måten nyheten ble håndtert på; den uoffisielle twitter-meldingen flere måneder i forveien av turneringen, som i tillegg havnet i skyggen av verdens største Dota2-turnering.
– Jeg er takknemlig for hva MLG har gjort for StarCraft II. [...] Jeg er trist for at det tilsynelatende er slutt. Jeg er skuffet over hvordan det har blitt håndtert [...] og jeg skulle ønske det var annerledes, skriver iNcontroL.
MLGs avskjed med StarCraft II fører til at det amerikanske miljøet mister en av sine to store turneringer og sitter igjen med verdensmesterskapet, WCS, som den eneste turneringen i USA på det såkalte «Premier»-nivået. Nå er fansen bekymret for fremtiden til StarCraft og hvordan dette vil påvirke utviklingen av nye spillere, når det er mangel på muligheter for å kjempe seg opp og frem i et av esportens mest krevende konkurransemiljø.
Krass kritikk mot Blizzard
Selv om MLG har fått en sin andel av kritikken har også spillselskapet, Blizzard, som står bak StarCraft-serien måttet ta en del av støyten. Etter årets endringer i verdensmesterskapet WCS har de fått kritikk for en del av forandringene. Da årets første sesong av WCS Amerika ble arrangert av nettopp MLG, fikk de refs for en haltende produksjon – noe som kanskej kan spores til mangelfull informasjon fra Blizzard. Med det nye turneringsoppsettet innførte Blizzard også en regel som sa at ingen andre kan kringkaste StarCraft II-innhold samtidig som WCS foregår. Dette har ført til at det er svært lite appellerende for nye partnere å bevege seg over i StarCraft-miljøet.
– Dere gjør det ulogisk å bli involvert med StarCraft II. [...] WCS trenger å ha tillitt til sitt eget produkt samtidig som de må la andre få prøve seg, skriver iNcontroL.
Flere kjente personligheter i StarCraft-miljøet har uttrykt bekymring etter beskjeden fra MLG-sjefen. I et åpent brev til Blizzard skriver den ukrainske spilleren Eugin «Strelok» Oparyshev om sin oppfattelse av utviklingen til StarCraft II.
– Dere kan ikke ignorere at vi, istedenfor å utvikle oss, har begynt å stagnere, om ikke verre, påpeker Strelok.
Nye krefter i sving?
Ikke lenge etter MLG sin skuffende nyhet ble fansen likevel forsikret om at det ikke var helt slutt for det amerikanske StarCraft II-miljøet. Kommentator og StarCraft-personlighet Sean «Day9» Plott fortalte på Twitter at Red Bull hadde noe i gjære for amerikanske spillere.
Også DreamHack-sjef Robert Ohlen kunne ikke dy seg, og hintet på sin side til at man i fremtiden kanskje kunne se DreamHack gjøre inntog i Amerika.
Kan Red Bull bli en ny gigant i StarCraft II-miljøet? Her ser du norske «Snute» slå «HuK» i Red Bulls Training Grounds tidligere i år:
Gamer.no har tatt kontakt med Blizzard for å få en kommentar, men har ikke fått svar.