I en oppdatering på PlayStations nettsider forteller Naughty Dogs kreative leder, Neil Druckmann, at The Last of Us trenger litt mer arbeidstid. Det post-apokalyptiske zombie-spillet skulle etter planen opprinnelig slippes 7. mai, men kommer nå 14. juni – i overkant av en måned senere.
Grunnen til forsinkelsens skal ifølge Druckmann være en kompromissløs driv mot å lage det perfekte spillet.
– Da vi gikk inn i den avsluttende fasen av utviklingen forsto vi hvor massiv Joel og Ellie’s reise egentlig er. Men i stedet for å ta snarveier eller gjøre visjonskompromiss, tok vi det vanskelige valget om å gi spillet et par ekstra uker for å sikre at hver eneste detalj i The Last of Us holder Naughty Dogs høye interne standard, skriver Druckmann.
Verden av skaftet
Når vi endelig får spille The Last of Us i juni håper vi at de skisserte planene om å gi spilleren en menneskelig og følelsesladd opplevelse. De to hovedpersonene, Joel og Ellie, må prøve å overleve i en verden gått av skaftet, der soppinfiserte døde mennesker vandrer gatene og overlevende truer med å gå i strupen på hverandre over skraprester.
The Last of Us er Naughty Dogs første spill uten rabagasten Nathan Drake i hovedrollen på en god stund. De siste par årene har nemlig det velrennommerte studioet holdt seg til eventyrserien Uncharted, der de så langt har utviklet tre spill.
Å måtte utsette The Last of Us er utvilsomt kjipt for Naughty Dog. Inntil nå har Sony-utvikleren greid å holde tidsskjemaet på sine større prosjekter, noe som ikke er så veldig vanlig.
The Last of Us kommer kun til PlayStation 3.
Les også: Se hva Uncharted 3-utviklerne svarte leserne Les også: Naughty Dog vil omdefinere spillbegrepet