Hvis du har spilt Diablo III til døde, og fortsatt ikke føler deg klar til å gå videre til et nytt spill, kan du glede deg over at den neste oppdateringen for spillet inkluderer store nyheter for de mest innbitte spillerne.
Blizzard har nemlig introdusert noe de kaller et «paragon-system», som rett og slett er hundre nye figurnivåer etter nivå 60. Når figuren din når nivå 60, som er det høyeste ordinære nivået i spillet, går all erfaringen du får inn i det nye paragon-systemet, hvor du går opp i nivå omtrent som i det normale systemet. For hvert nye nivå forbedres egenskapene dine som med normale nivåer, og muligheten til å finne magisk utstyr og gull øker også med 3% hver.
Dermed vil spillere som hadde nådd nivå 60 og ikke lenger hadde særlig mye å spille for nå få en grunn til å investere enda flere timer i Diablo III-universet. Dessuten vil Blizzard gjøre det lettere å finne magiske våpen og annet utstyr jo høyere du kommer i paragon-nivå, slik at det ikke skal være nødvendig å fokusere på utstyr som gir «magic find»-bonuser. Faktisk vil det ikke lenger være mulig å ha mer enn 300% i «magic find»-bonus, noe de håper vil fjerne litt av dette fokuset i spillet.
Diablo III er det tredje spillet i den populære actionrollespillserien, hvor du må farte rundt i en fantasiverden truet av allverdens demoner fra Helvete. Underveis løser du oppdrag for andre figurer, enten i samarbeid eller alene, mens du saumfarer miljøene etter nytt utstyr og mer gull (slik at du kan kjøpe nytt utstyr).
Krangel på Facebook
Det tredje Diablo-spillet ble ikke laget av samme team som laget Diablo og oppfølgeren. David Brevik fra nå nedlagte Blizzard North, utvikleren av de forrige spillene i serien, ble nylig intervjuet av IncGamers, og naturlig nok gikk samtalen innom det tredje spillet i serien. Da trakk Brevik frem flere ting han opplevde som problematiske med spillet, og som han ville gjort annerledes. På den ene siden synes han det var litt trist at mange var misfornøyd med spillet, men han så også et positivt element der:
– Jeg er også litt glad, noe jeg hater å si, men det viser at folkene som var involvert i Diablo virkelig hadde noe å si. Jeg er glad for at det nå avdekkes hvor talentfull den gruppen var og hvor unik og spesiell den var. Jeg håper det viser at når folk slutter forandrer spillet seg, og hvor kritiske menneskene er i denne industrien. Dette skjer veldig ofte, du ser det også med Call of Duty og så videre.
Kommentarene hans ble imidlertid ikke godt mottatt av utviklerne av Diablo III, som kommenterte artikkelen på Facebook. Spillets hovedutvikler, Jay Wilson, skal til og med ha sagt «fuck that loser» om mannen som var med å grunnla skaperen av Diablo-serien. Den kommentaren har imidlertid blitt slettet nå, og såpeoperadramaet er forhåpentligvis over for denne gang.
Les også: Anmeldelse: Diablo III
Les også: Intervju: – Diablo II var feilfritt