Feature

– Dragon Age er «Valg 2.0»

Store løfter

BioWare viste hvordan drap av kolleger kan bli et trist faktum.

KÖLN (Gamer.no): Vi har etter hvert fått sett og spilt mye av Dragon Age: Origins, noe som har gitt dere lesere fleresniktitter. Under Gamescom i Köln fikk vi se en ny seksjon av spillet. Det var ikke nok til å skrive en fullblods sniktitt, men det å se hvordan valg påvirker spillets videre gang var særs interessant.

– Vi kaller dette «Valg 2.0». Mange av de valgene du tar, selv tidlig i spillet, vil påvirke hvordan du opplever Dragon Age, sa en av de mange produsentene som presenterte BioWares stortittel på en lukket visning.

Kamp innad i gruppen ved den omtalte urnen.

Tidlig dilemma

Det meste åpenbare er klassevalget (derav Origins), det gir deg unike historieelementer – i hvert fall i starten av tittelen. Men det er først og fremst under dialoger det småmagiske skjer. Valgene du tar kan få uhyre sterke konsekvenser, det fikk vi bevitne fra orkesterplass.

Gamer.no fikk se konklusjonen på ett brett to ganger, og hvordan dialogvalgene fullstendig veltet om på handlingen. Første gangen nærmet helten vår et hellig objekt sammen med gruppen sin. En urne fylt med asken til en stor profet. Du får flere valg hva du skal gjøre med urnen, og siden du skal redde en syk leder har du i realiteten bare ett valg.

Dette er å helle drageblod på urnen, og ta med deg en pose med aske videre. Vi gjorde dette, men det sørget for at to av medlemmene i gruppa ble voldsomt forbanna. De var nemlig dypt religiøse, og kunne ikke stå passive og se på at deres helligdom ble besudlet.

Resultatet var en kort diskusjon, der helten ikke klarte å overbevise sine tidligere venner om at avgjørelsen var riktig. Dermed ble det kamp, to mot to (én i gruppa tok heltens side), der helten mistet to av sine gruppemedlemmer for evig og alltid. Brutalt, men her er skillelinjene utvisket mellom det gode og det onde.

Har du mot nok til å kjempe med drager? Dette spillet gir deg svaret.

Død historiker

På vei ut måtte vi også kvitte oss med ”urneeksperten” som hjalp oss med å finne helligdommen. Han ville nemlig at informasjonen om stedet skulle bli tilgjengelig for alle, at urnen skulle bli et pilgrimssted. Han som spilte vår helt bestemte seg for at dette ikke var spesielt smart, da kunne jo fienden og hvilken som helst tyrann få tak i et potensielt livsfarlig våpen.

Neste gjennomspilling av den samme scenen ble helt annerledes. Her ble ikke urnen besudlet med blod, helten tok kun en liten porsjon aske. Alle var glade og fornøyde, og kunne ta turen ut sammen. Konflikten uteble, og samholdet overlevde. Men fikk helten vår medisin som kan redde lederen? Vi vet ikke.

Vel ute for andre gang møtte vi plutselig en drage, og vi fikk se en turbokamp mot en av spillets aller mektigste fiender. Alt gikk så fort at vi fikk lite ut av det, men det er ingen tvil om at kamper av denne typen kommer til å sluke veldig mye tid. Drager tåler faktisk en del. Helt på tampen drepte man dragen med en spektakulær avslutningsmanøver i sakte film – der blodet sprutet veggimellom. Noe glorete og unødvendig, synes jeg, men vi får nesten se hvordan det blir implementert i det ferdige spillet.

Også fra den omtale gruppekampen, intenst og kaotisk.
Les også
Anmeldelse: Dragon Age: Origins

Konklusjon

Så hva fikk vi ut av de 40 minuttene sammen med BioWare og Dragon Age: Origins i Köln? Vel, dialogsystemet er spennende, ingen tvil. Når man ser hvilke effekter dine avgjørelser tar, bør man tenke seg om en gang eller to før man tar sine valg. Spillet kan endre totalt retning der og da, men vi har fortsatt ikke sett skikkelige eksempler på at dette har langtrekkende virking. Selv om BioWare kommer med lovnader vil jeg gjerne se slike effekter med egne øyne før jeg blir frelst.

Dessuten er det lite trolig at figurer utenfor gruppen din blir spesielt påvirket av hvordan du oppfører deg. Det er nemlig gruppen som er ditt ”samfunn”, det er først og fremst disse du må ta hensyn til. Sivilister, der du møter på disse, kan stort sett ses på som statister i et ellers glitrende skuespill.

Dragon Age kommer ut på Xbox 360 og PC 5. november . Spillet kommer til PlayStation 3 helt på tampen av samme måned. Anmeldelsen leser du selvsagt her på Gamer.no.

Siste fra forsiden