Splinter Cell: Conviction kommer til Xbox 360 og PC, og gjør store endringer i forhold til seriens tradisjonelle snikeformel. I følge nettstedet IGN har Sam Fisher gått fra å være en høyt dekorert soldat til å bli en rømling på flukt fra regjeringen, og dermed har han blitt nødt til å gi avkall på det høyteknologiske utstyret som har preget serien til nå.
I stedet for å snike seg rundt i skyggene må han fokusere på å holde seg i bevegelse. Ofte vil han befinne seg i folketette områder, og mye av handlingen foregår i dagslys. Uansett hvor han er, vil han hele tiden være jaget, og for å overleve må han ta kjappe beslutninger og utnytte mulighetene i omgivelsene.
Improviser for å overleve
Improvisasjon er sentralt i Splinter Cell: Conviction, og i stedet for det klassiske, tungt skriptede gameplayet fra tidligere spill, loves vi en sandkassestruktur hvor handlingen foregår i omgivelser som reagerer dynamisk på det som skjer. IGN forteller for eksempel at du kan utnytte deg av folkemengder for å skape oppstyr, eller prøve å mime handlingene til folk rundt deg, slik at forfølgerne dine ikke legger merke til deg.
Sam har kanskje mistet tilgangen på nattbriller og annet fancy utstyr, men til gjengjeld kan han nå bruke omtrent alt han finner i omgivelsene sine som hjelpemidler. For eksempel kan han kaste papir i ansiktet på en forfølger, for å midlertidig distrahere ham. Bord kan plukkes opp og brukes som dekning, og bordbein kan brekkes av og brukes som våpen.
Takket være avansert kunstig intelligens, har de datastyrte motstanderne fått de samme mulighetene som deg, noe du må huske på når du spiller. Konvensjonelle skytevåpen vil selvsagt også bli en viktig del av gameplayet, men som vanlig bør du prøve å unngå å havne i skytekamp, da forfølgerne dine stort sett har alle fordelene.
IGN forteller at de vil røpe mer spennende informasjon om Splinter Cell: Conviction i løpet av de kommende dagene.