På den offisielle Xbox-nyhetssiden kan man nå lese at den nye, store Xbox-oppdateringen er i ferd med å bli rullet ut. April-oppdateringen byr på en god del nyheter, hvorav den mest nevneverdige trolig er at Xbox nå får støtte for en ny oppløsning.
Xbox One X og Xbox One S støtter nemlig nå 1440p-oppløsning, altså 2160 x 1440 piksler, for spill og mediainnhold. Dermed har man altså nå fått et nytt valg mellom vanlig, full HD-oppløsning og 4K.
Dette innebærer at media-applikasjoner heretter vil få et 1440p-valg på begge konsollene, og i tillegg kan altså utviklere sette spill i stand til å kjøre i «native» 1440p-oppløsning.
FreeSync og automatisk spillmodus
Ellers kommer oppdateringen med såkalt variabel bildefrekvens via AMDs FreeSync-teknologi. Dette er en løsning som hindrer såkalt «riving» i bildene ved at bildeoppdateringsfrekvensen til skjermen tilpasses frekvensen som grafikkortet opererer med. Riving arter seg som at deler av bildet er «forskjøvet» som en følge av at disse to frekvensene ikke er synkrone.
For å dra nytte av FreeSync må man bruke en skjerm som støtter teknologien, noe ikke alle skjermer gjør.
Den nye Xbox-oppdateringen kommer også med «auto low-latency»-modus. Denne modusen innebærer at Xbox-konsollen varsler TV-en eller skjermen om at du spiller et spill, noe som automatisk aktiverer lavforsinkelsesmodusen – eller spillmodusen som denne også kalles.
Av øvrige endringer kan Mixer-strømmere på Xbox One nå dele kontrolleren sin (unntatt Xbox-knappen) med en Mixer-seer som ser på Mixer.com. Seere kan ta kontroll via spillkontrollen på skjermen eller ved å koble en kontroller til PC-en. Strømmere kan stanse kontrollerdeling midlertidig ved å trykke på guideknappen.
Alle endringene finner du i beskrivelsen av den nye oppdateringen.
Så bra ser Red Dead Redemption ut på Xbox One X: Rockstars klassiker har fått 4K-overhaling »