Stellaris knuser Paradox Interactives salgsrekorder

Romstrategispillet danker ut Cities: Skylines.

Paradox Interactive

Lanseringen av strategispillet Stellaris har så langt vært en stor suksess for Paradox Interactive, og spillet har allerede overgått flere av utgiverens salgs- og spillerrekorder. Det melder selskapet i en pressemelding.

Stellaris-lanseringen har vært en suksess.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

I løpet av de første 24 timene etter spillet ble lagt ut for salg ble over 200 000 kopier solgt, som er mer enn noe annet Paradox-spill har klart i samme periode. I tillegg nådde Stellaris 68 000 samtidige spillere på mandag, og overgikk dermed Cities: Skylines tidligere rekord for flest aktive spillere på en lanseringsdag:

– Lanseringen er et resultat av hardt arbeid fra hele selskapet, og spesielt [utvikler] Paradox Development Studio. Den utrolige mottakelsen fra spillere, som for eksempel er synlig i spillets Steam-anmeldelser [Stellaris har for øyeblikket 95% positive anmeldelser, journ.anm], er alt beviset vi trenger for å vite at arbeidet har lønnet seg, sier Paradox-sjef Fredrik Wester i pressemeldingen.

Romekspedisjon

Stellaris er satt til en sci-fi-inspirert fremtid der spillere får boltre seg i en enorm og tilfeldig generert galakse. Spillere får designe sin egen rase, som de må lede til storhet ved kløktig bruk av strategi og utforskning av det vidstrakte universet.

Ifølge vår anmelder leverer Stellaris en mer tilgjengelig opplevelse for nykommere til strategisjangeren, samtidig som det holder fast ved de dype mekanikkene for mer erfarne spillere:

– Selvlagde fraksjoner og muligheten til å utforske som du selv ønsker gjør at spillet blir mer personlig enn mye annet der ute. Man knytter raskt bånd til fraksjonen man leder, og det er en sterk prestasjon. I tillegg er krigføring gjort mer oversiktlig, samtidig som det er morsomt å lage sine egne flåter. For ikke å snakke om at romkampene er morsomme å være tilskuer til. Spillet er sjarmerende vakkert, og det er engasjerende å følge med på enkle ting som skipsbevegelser og klodenes rotasjoner, skrev Andreas Bjørnbekk.

Les hele Stellaris-anmeldelsen her »

Siste fra forsiden