22. februar ruller Paradox Interactive ut to store nyheter for strategispillet Stellaris. Den første er utvidelsen Apocalypse, med spennende innhold for stridsglade spillere, og den andre er en gratisoppdatering, som overhaler flere av spillets mekanikker.
Apokalypse nå
Stellaris: Apocalypse introduserer et nytt og kraftig element til kampene i spillet, med såkalte Colossus-skip. Disse gigantene kan armeres med våpen som er i stand til å ødelegge hele planeter på et blunk, et konsept som sikkert høres kjent ut for de som har sett en Star Wars-film eller to.
I tillegg får spillere bygge Titan-skip – litt mindre enn kolossene, men også svært kraftige. Utstyrt med riktige våpen kan disse tilintetgjøre fiendtlige krigsskip med ett enkelt skudd. I tillegg får de auraer, som kan styrke egne skip eller svekke motstanderen.
For å forsvare seg mot tyngre skyts kan spillere bygge Ion-kanoner ved enkelte av rombasene sine. Disse kan armeres med tilsvarende våpen som Titan-skipene. I tillegg vil noen pasifistfraksjoner ha muligheten til å bruke sine kolosser for å dekke planetene sine med et ugjennomtrengbart kraftskjold.
Mer spenning underveis
For å gjøre opplevelsen mer spennende i perioden mellom oppstart og avslutning i en kampanje, legger Apocalypse ellers til en helt ny fraksjon – kalt Marauders. Denne banden med leiesoldater kan leies inn som generaler eller betales for å angripe fiendene dine, men kan også bestemme seg for å ta over galaksen selv.
Med riktig leder kan Marauder-fraksjonen organisere seg, og gå til angrep på alt og alle. Spillere som ikke har evne eller tid til å kjempe mot dem, kan slippe unna med å betale for å blidgjøre hordene.
Til slutt byr utvidelsen på nye egenskaper og muligheter, som endrer opplevelsen på ulike måter. Her kan man for eksempel gå løs på en kampanje med kun én kontrollert planet, eller bortføre beboerne på planeter man bomber.
Oppdatering 2.0
Samtidig med Apocalypse-utvidelsen får alle spillere gratis tilgang på spillets oppdatering 2.0. Denne introduserer en overhaling av flere kjernemekanikker i Stellaris, og endrer blant annet måten man tar kontroll over nye stjernesystemer.
Etter oppdateringen trer i kraft blir spillere nødt til å bygge en rombase i systemet før de kan påvirke området på noen måte. Rombasene selv gjennomgår også flere endringer, og kan bygges opp til enorme konstruksjoner med ulike spesialiseringer – som skipsbygging eller handel.
Stellaris 2.0 får også «gateways», som lar skip forflytte seg fra ett punkt i galaksen til ett annet på null komma niks. For å ta i bruk disse må spillere først forske nøye på konseptet, men de som legger inn nok ressurser vil etter hvert få muligheten til å bygge sine egne gateways.
Du kan se en omfattende liste av alt som kommer i både Apocalypse og 2.0-oppdateringen på Paradox' nettsider. Utvidelsen koster 20 dollar, og er tilgjengelig for forhåndsbestilling fra Paradox-butikken.
Stellaris trillet ni av ti poeng på vår karakterskala.
Du kan lese vår anmeldelse av spillet her »