Steam AI

Steams nye regler legger til rette for spill som bruker kunstig intelligens

Åpner for KI-spill.

Steam

TLDR

  • Steam har introdusert nye rettningslinjer for spill som bruker kunstig intelligens. De krever at utviklerne beskriver bruken og implementasjonen av KI i deres spill.
  • Utgivere må også klargjøre hvilke tiltak de har tatt for å forhindre at de implementerte KI-verktøyene brukes til å skape ulovlig innhold, og spillere kan rapportere eventuelle brudd.
  • Retningslinjene kommer et halvt år etter at Valve nektet enkelte spillanseringer på grunn av potensielle brudd på opphavsretten som følge av bruk av generativ KI.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Nettbutikken og spillplattformen Steam har lagt frem nye rettningslinjer for spill som bruker kunstig intelligens. For å kunne selge spill som bruker teknologien på plattformen, må utgiverne fra nå av tydeliggjøre hvordan KI spiller inn.

Fra før av har prosessen vært slik at spillutgiverne fyller inn et skjema med en rekke informasjon når de sender inn et spill for salg til Steam. Dette skjemaet har nå fått en bolk for kunstig intelligens der man må beskrive bruken i utviklingen av spillet, og også hvordan KI-teknologi er implementert som en del av det man gjør i spillet.

For å skille mellom de to bruksområdene har skjemaet to kategorier – en for pre-generert og en for live-generert innhold. Pre-generert innhold omhandler ting som koding, grafikk eller lyd som er skapt med KI-verktøy, mens live-generert innhold går på KI-verktøy som er implementert i spillet og brukes mens spillet kjører. De må også klargjøre hvilke tiltak de har gjort for å sikre at de implementerte KI-verktøyene ikke brukes til å skape noe ulovlig innhold mens spillet kjøres.

I opptakten til lanseringen av spillet vil Steam-eier Valve så evaluere innholdet i spillet og passe på at alt er som det skal. Her sjekkes det også om spillet har noen form for kopibeskyttet eller ulovlig innhold.

Nytt rapporteringssystem

Som et ekstra ledd i KI-systemet kommer det også et nytt system i Steam der spillere kan rapportere inn alle former for ulovlig innhold som de snubler over når de spiller spill som tar i bruk KI-teknologi.

Det nye reglementet kommer om lag et halvt år etter at Valve så seg nødt til å nekte enkelte spillanseringer på Steam på grunn av KI.

Begrunnelsen gikk da på at spillene kunne få problemer med opphavsrett – noe som er et aktuelt tema innenfor feltet. KI-modellene er ofte trent opp på bilder, tekst og annet innhold som er beskyttet av opphavsretten, og det er usikkert om man dermed bryter opphavsretten når man tar i bruk innhold skapt med enkelte former for generativ KI.

I likhet med resten av teknologifeltet er kunstig intelligens noe spillbransjen har fokusert på de siste årene. De fleste har for lengst begynt å ta i bruk forskjellige KI-verktøy i varierende grad, men siden spillutvikling tar tid har ikke sluttresultatet vært tydelig i mange slipp så langt.

Vi har likevel sett et knippe brukseksempler det siste året. Da CD Projekt RED utviklet Cyberpunk 2077-utvidelsen Phantom Liberty, brukte de for eksempel et KI-verktøy for å skape nye stemmeopptak av skuespiller Miłogost Reczek. Skuespilleren døde i 2021, og verktøyet ble brukt med familiens tillatelse.

LES OGSÅ: Wizards of the Coast snur – innrømmer bruk av KI for å lage Magic: The Gathering-kunst »

Siste fra forsiden