Flere spillutviklere har i det siste meldt om at prosjektene deres ble nektet lansering på Steam. Bakgrunnen skal være bruk av kunstig intelligens – ofte kalt AI fra det engelske «artificial intelligence» – for å lage deler av spillene, og nå har Valve kommet med en offisiell forklaring.
I en uttalelse til Gamespot skriver selskapet at det handler om gråsonen rundt opphavsrett som følger med innhold generert av kunstig intelligens. Dersom utviklere ikke kan bevise rettslig eierskap, kan ikke spillene selges via Steam.
– Introduksjonen av kunstig intelligens kan noen ganger gjøre det vanskelig å bevise at en utvikler har tilstrekkelige rettigheter for bruk av innhold skapt av kunstig intelligens. Det inkluderer bilder, tekst og musikk. Mer spesifikt er det noe rettslig usikkerhet knyttet til informasjonen som brukes å trene opp AI-modeller. Det er utviklerens ansvar å sørge for at de har nødvendige rettigheter for å gi ut spillet sitt, forklarer Valve.
Steam-eieren mener likevel av kunstig intelligens har en fremtid i spillbransjen. Selskapet er i ferd med å gå gjennom sine retningslinjer for å finne ut av hvordan innhold skapt av kunstig intelligens kan inkluderes på en lovlig måte.
Frem til det er på plass kan utviklere imidlertid fortsette å støte på problemer med å få spillene sine på Steam.
– Vi er åpne for og oppfordrer til innovasjon og AI-teknologi kommer utvilsomt til å skape nye og spennende spillopplevelser. Mens utviklere kan bruke disse teknologiene i sitt arbeid med nødvendige kommersielle lisenser, kan de ikke bryte med eksisterende opphavsrett.
Bruk av kunstig intelligens har lenge vært et kontroversielt tema, spesielt knyttet til kunst og kultur. Innholdet som genereres er ofte basert på eksisterende kunst, og mange har opplevd å se direkte etterligninger av sine verk.
LES OGSÅ: Ubisoft kunngjør planer om å bruke kunstig intelligens for å skrive spilldialog »