Bethesdas spillmotor – Creation Engine – skal gjennom omfattende endringer før lanseringen av Starfield of The Elder Scrolls VI. Det kunne studiosjef Todd Howard avsløre denne uken.
LES OGSÅ: Bethesda annonserte Starfield i 2018 »
I et lengre intervju i forbindelse med konferansen Develop:Brighton (via Gamesindustry.biz), påpekte Howard at motoren alltid pusses opp for hver lansering av et nytt spill. Han innrømmet riktignok at det har vært nødvendig med større endringer denne gangen enn tidligere, og utvikleren har satt alle kluter til for å gjennomføre overhalingen.
– Vi har flere folk som jobber med spillmotoren nå – fem ganger så mange – enn vi trolig noen gang har hatt. Så overhaling av motoren er den største vi noen gang har gjennomført, kanskje større enn [spranget fra] Morrowind til Oblivion, forklarte Howard.
LES OGSÅ: Bethesda vil at The Elder Scrolls VI skal holde på spillere i minst ti år »
Hva endringene angår var Bethesda-sjefen forsiktig med å ikke røpe for mye av hva som skjer i kulissene. Han hintet imidlertid om betydelige forandringer for både animasjoner og måten motoren genererer alt fra landskap til figurer. Alt dette skal så settes i drift i utviklerens to etterlengtede storspill.
– Det har tatt oss mer tid enn vi hadde håpet, men det kommer til å drive alt vi gjør med Starfield og Elder Scrolls VI. Når folk får se resultatene vil de forhåpentlig bli like fornøyde som vi er med hva som skjer på skjermen.
Akkurat når fans får se mer kunne Howard imidlertid ikke si noe om. Som med for eksempel Fallout 4 er målet å dele mer når spillet nærmer seg lansering, slik at Bethesda kan vise akkurat hvordan spillene fungerer uten å skape forvirring eller falske forhåpninger.
Ellers la Howard ut om historien til både The Elder Scrolls og Fallout. Han snakket også om Skyrims tiårsdag til neste år, samt problemer med, og fiksing av, Fallout 76. Du kan se intervjuet i sin helhet i videoen nedenfor.