Starfield - Game Pass

Starfield-lanseringen sørget for abonnementsrekord på Game Pass

Bethesda

Lanseringen av Starfield i september ble god butikk for Microsoft. Selskapet kunne denne uken fortelle at lanseringsdagen resulterte i flere nye Game Pass-abonnenter enn noen annen dag siden tjenesten først kom på banen i 2017.

I selskapets nyeste kvartalsrapport skrøt Microsoft-sjef Satya Nadella stort av Starfields debut, som har gjort det nesten like godt på PC og Xbox.

– Mer enn 11 millioner spillere har spilt spillet til nå. Nesten halvparten av antallet timer spilt har vært på PC, og på lanseringsdagen satt vi en ny rekord for flest Game Pass-abonnementer tegnet på én enkelt dag noensinne.

Starfield løftet Game Pass til nye høyder i september.
Microsoft

Selskapet gikk ikke ut med offisielle tall, noe det ikke har gjort for Game Pass siden januar i fjor. Den gang hadde tjenesten 25 millioner abonnenter.

Microsofts spillavdeling rapporterte om inntekter på nesten 44 milliarder kroner, det beste resultatet selskapet noen gang har hatt for første kvartal i et regnskapsår. Inntekt fra innhold og tjenester – som inkluderer Game Pass – steg med 13 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Til sammenligning sank inntektene fra salg av Xbox-maskinvare med 7 prosent.

Veksten virker altså i hovedsak å skyldes Starfield, som fortsatt nyter stor popularitet blant spillere. Utvikler Bethesda har lovet flere oppdateringer og nye funksjoner i tiden fremover, mens «moddere» allerede er i gang med å pynte på opplevelsen på en rekke forskjellige måter.

LES OGSÅ: Microsoft har offisielt kjøpt Activision Blizzard »

Siste fra forsiden