ANAHEIM (Gamer.no): Et fem år langt eventyr er ved veis ende. Den tredje, og siste, installasjonen til StarCraft II er lansert. I Legacy of the Void blir vi lovet en storslått avslutning på historien om som har blitt bygget opp gjennom Wings of Liberty og Heart of the Swarm.
Vi har sett historien fra Jim Raynor og Sarah Kerrigan sin side, og i det siste kapittelet følger vi Protoss-hierarken Artanis, som må forsøke å forene forskjellige Protoss-grupper til en levedyktig kraft som kan sørge for hele rasens overlevelse.
Ikke slutt ennå
– Det er overveldende. Jeg er skikkelig gira på å vise fram historien til spillerne. Jeg har vært en fan av serien siden lenge før jeg begynte å jobbe for Blizzard. Denne historien er helt utrolig, og leverer varene på så mange måter for meg, så jeg er veldig spent på å se hvordan folk reagerer, fordi personlig elsker jeg den, sier StarCraft II-produsent, Timothy Ismay, om å stå ved veis ende av StarCraft II-trilogien.
Legacy of the Void er en frittstående utvidelse av StarCraft II. I motsetning til Heart of the Swarm, trenger du verken grunnspillet eller den nevnte utvidelsen for å kunne nyte det siste kapittelet i historien.
– Selv om man ikke eier eller har spilt noen av de tidligere StarCraft-spillene, kan man kjøpe Legacy of the Void og ha fri tilgang til alt innholdet. Motivasjonen for å gjøre det var at vi ønsket å senke listen for å komme i gang. Vi følte det var litt mange steg å ta for nye spillere om de måtte ha de to første spillene i tillegg. Så håper vi jo at de som er interessert i hele historien starter med Wings of Liberty. Man får en dypere forståelse ved å spille alle spillene, man forstår lettere hva som foregår, men det er likevel en god opplevelse om man velger å ikke gjøre det. Når det er sagt, gir alle hendelsene i Legacy of the Void mye mer mening om man har spilt de andre spillene, sier Ismay til Gamer.no.
Selv om Legacy of the Void er bekreftet som den siste store utvidelsen til StarCraft II, har ikke utvikler Blizzard Entertainment noen planer om å legge spillet dødt etter lanseringen.
– Vi har kommunisert at Legacy of the Void er avslutningen på fortellingen vår, og det er forsåvidt sant. Den store historielinjen er bygget helt siden originale StarCraft. Chris Metzen og resten av historiefolkene har alltid hatt en visjon om hva som foregår med The Dark Prophecy og alt det der. Vi får finalen i historiene til store figurer som Rayner, Kerrigan, Zeratul og Artanis i Legacy of the Void, men StarCraft-universet avsluttes ikke. Det kommer til å fortsette, sier produsenten.
Under åpningsseremonien av Blizzcon denne helgen avslørte Blizzard at de skal fortsette å tilby innhold til StarCraft II i form av tre oppdragspakker med til sammen ni nye oppdrag. Det ble også klart at denne samlingen med oppdrag heter Nova Covert Ops. Som StarCraft-fans kanskje forstår fra tittelen, handler denne fortellingen om den hemmelige terran-soldaten, Nova.
– Nova Covert Ops finner sted etter handlingen i Legacy of the Void. Det er helt nye fortellinger hvor vi skal få lære mer om The Ghosts, og særlig Nova. Hun har vært en favoritt blant fansen lenge, og folk har mast om å få vite mer om hva hun driver med. Og vi er helt enig. Vi liker Nova godt, og vi har lyst til å utforske mer av henne, forteller Ismay.
Lever videre på nett
En stor del av StarCrafts fanbase bryr seg imidlertid vel så mye om flerspillermodusen og konkurranseaspektet til strategispillet. Også her kommer det mye nytt som Ismay tror fansen vil like.
– Det jeg liker mest med Legacy of the Void er alle tingene vi dytter inn i spillet. Ting som har blitt snakket om siden StarCraft I. Så tidlig som i Wings of Liberty snakket vi om vi kunne ha «Automated Tournaments» og om vi kunne ha samarbeidsoppdrag. Spillsamfunnet har spurt etter det, og selv om vi alltid har hatt lyst til å gjøre det, har vi aldri hatt tid, forteller Ismay.
«Automated Tournaments» er en ny turneringsmodus som kommer i Legacy of the Void. Modusen fungerer som et tradisjonelt cup-system, hvor seier gir avansement, og tap sender deg rett ut av konkurransen.
– Warcraft III hadde et lignende system som jeg tror folk har gode minner fra. Vi mente vi kunne gjøre det bedre og lage en mer robust opplevelse. Gjennomsnittsspilleren I StarCraft II kommer ikke til å delta i WCS, selv om man synes det er gøy å se de beste spille og avansere gjennom cupsystemet. Vi vil gi spillerne en mulighet til å gjøre det samme. «Automated Tournaments» emulerer følelsen av å være en proffspiller på en mye bedre måte enn noen annen turneringsform, mener Ismay.
– Vi har også snakket om å integrere dette systemet i andre spill. StarCraft er ikke det eneste konkurransespillet til Blizzard, så teknologien er bygget med tanke på at andre utviklerteam kan benytte den i sine spill. Det er ingen umiddelbare planer om å integrere det i de andre spillene våre, men det er en interesse for det, legger Ismay til.
Nye samarbeidsmoduser
I tillegg kommer det to samarbeidsmoduser. Den første heter «Archon Mode», hvor to spillere kontrollerer én hær sammen mot to andre spillere. Som Blizzard-sjef, Mike Morheim, sa under åpningen av årets Blizzcon: ─ De av oss som lett blir stresset i kamp mot andre spillere, kan nå spille med en venn og dele skylden for tapet.
– Vi har store forhåpninger til denne modusen. I første StarCraft hadde vi «Team Melee», som var en tilsvarende modus, men uten spesielt god støtte. Dårlig grensesnitt, dårlig «matchmaking». Til StarCraft II adresserte vi disse tingene. Det er en kul modus, og vi håper den kan legge en lavere terskel for at folk skal spille flerspiller. Mange spillere sier de liker spillet godt, men at de samtidig synes flerspilleren kan være skremmende, med mange ting som må gjøres i et høyt tempo. I den nye samarbeidsmodusen kan man dele byrden, og alle tingene som må gjøres, med en venn, sier Ismay.
LES OGSÅ: Ta med deg en kompis i vår nye StarCraft II-turnering
Den andre samarbeidsmodusen heter rett og slett «Co-op Missions» og er akkurat det du forventer når du hører navnet. Sammen med en venn eller fremmed kan du nå gå løs på spesialdesignede oppdrag som ni av StarCraft-universets hærførere.
– Vi håper samarbeidsmodusen kan være noe kontinuitetsbærende for de som ikke er så glad i konkurranseaspektet. De som er mer glad i det oppdragsbaserte, progresjon, utvikle en figur og se den vokse sterkere og sterkere, men som også har lyst til å spille med vennene sine. Samarbeidsoppdrag vil bli en kjempekul modus som vil engasjere kampanjespillerne, som samtidig kan fungere som en overgang til flerspillerdelen. Kanskje får det folk andre veien også. Det er mange som aldri engasjerer seg i det oppdragsbaserte innholdet, som kanskje gjennom å få muligheten til å spille utfordrende scenarier med en venn kan få de til å prøve samarbeidsmodusen. Kanskje finner de noe helt nytt innhold de aldri har prøvd før.
Videreutvikler e-sportaspektet
StarCraft II er en av de største og mest populære spillene innen e-sport, og det er naturligvis et fokusområde for Blizzard i den nye utvidelsen.
– Jeg tror at vi i løpet av det neste året vil se esport forsøke å finne nye måter å engasjere vårt publikum på. Vi har noen mål for esport allerede, som for eksempel at vi ønsker flere regionale historier. Vi ønsker at folk skal se spiller fra sitt område nå et proffnivå og oppnå suksess i turneringer.
Han utelukker ikke to-mot-to-turneringer, men sier det er opp til om StarCrafts spillsamfunn ønsker det eller ikke.
– Vi skal finne måter for å oppnå de regionale historiene, og kanskje er samarbeidsmodusen en måte å gjøre det på. Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt det som planlegges der, men vi ønsker å finne nye måter å utvide publikummet og spillerbasen vår. To-mot-to-turneringer er i så måte en mulighet. Vi låser oss ikke til noe akkurat nå, men vi skal lytte til samfunnet sier Ismay.
– Hvis vi skal kjøre StarCraft II som et e-sportspill, må vi sørge for å holde det engasjerende. Da er det ikke snakk om bare justeringer, vi må gjøre det som er nødvendig for å holde folk engasjert og interessert. Vi er forberedt på å putte nye enheter inn i spillet, fjerne enheter eller redesigne hvordan en enhet virker om vi på noe tidspunkt blir nødt til det. Forhåpentligvis trenger vi ikke gjøre disse tingene i aller nærmeste fremtid, men ser vi at deler av flerspilleropplevelsen lider, både på amatør- og proffnivå, vil vi gjøre forandringene som trengs, lover StarCraft-produsenten.
Alle dører åpne
Det er mange tanker, drømmer og ønsker for framtiden til StarCraft. Samtidig er det også svært mye usikkerhet rundt hva som skjer for og med StarCraft II-teamet. Timothy Ismay gjentar flere ganger at de skal lytte til publikumet sitt, og hinter langt på vei at spillerne kan få en indirekte rolle i å styre framtiden til strategispillet.
– Vi kommer til å fortsette å ha åpne dialoger mellom flerspillerskaperne våre og brukerne i forum og på Reddit. Vi ønsker å snakke med dem, og fortelle dem hva vi driver med, forteller Ismay.
– Vi ser på mange muligheter, alle veier ligger åpne for oss. Internt har vi flere historier vi har lyst til å fortelle, men vi vil lytte til spillsamfunnet og høre hva de har lyst til å se før vi bestemmer oss for vårt neste prosjekt. Noen ting kommer naturligvis til å holde oss opptatt, sånn som flerspilleren. Vi skal se på nye moduser om spillerne etterspør det, nye samarbeidsoppdrag om spillerne ønsker det. Det er allerede mye innhold vi vet vi skal jobbe med, men vi er åpne for andre muligheter også. Vi har et veldig sterkt strategiteam, så vi kan prøve nye ting.
– Hva med å bruke dette sterke strategiteamet til å lage Warcraft IV?
– Det er helt mulig, og en mulighet i framtiden. Blizzard er en spillutvikler som hele tiden kommer til å jobbe med nye spill. Jeg vet ikke når det kommer til å skje, eller om Warcraft IV i det hele tatt blir vår neste tittel, men det er på ingen måte uaktuelt. Det er noe vi ser på og vurderer, men vi må høre på hva fansen sier og hva de er lidenskaplige om. I tillegg må vi se på hva som er til bedriftens beste. Jeg kan ikke bekrefte noe, men det er ingen grunn til at vi skal utelukke Warcraft IV på nåværende tidspunkt, sier Ismay.
Intevjuet ble gjort på årets Blizzcon. Blizzard Entertainment dekket reise og opphold for Gamer.no.