Stridsvogn av kjøtt
Den siste nye Zerg-enheten i Heart of the Swarm ligner påfallende mye på en av rasens aller mest forhatte motstandere per dags dato – Siege Tank-en. Den effektive Terran-enheten med høy sprutskade kan gjøre ekstrem skade på mange av Zergs aller viktigste og mest sentrale enheter, fordi de gjerne baserer seg på å mobilisere mange enheter tett sammenpakket.
Det spørs om ikke pipa får en annen lyd når Swarm Host gjør inntog. Blizzard orker ikke engang å legge skjul på at dette rett og slett er den heslige romvesenversjonen av en Siege Tank, og velger heller å fokusere på at de har gjort en god jobb med å konvertere den til Zerg. Den fungerer nemlig på litt annerledes vis.
I stedet for å skyte direkte prosjektiler, lager den en rekke små gresshoppe-lignende krek som løper opp til målet du har valgt og hakker løs. Disse små luringene gjør formidabel skade, men fordufter etter en periode. Så er det på'n igjen. Veldig likt Infestor-ens Infected Marines, altså, men med en litt annerledes vri. Som et apropos kan jeg vel nevne at Zerg mister Overseer-enheten.
Masseødeleggelsesvåpen
Blizzard etablerer problemet til Protoss med at de sliter med å virkelig gjøre skade tidlig eller midtveis i kampene, gjerne med typisk «harrassing» hvor de gir fienden økonomiske smeller. De har også et problem mot store klynger med flyvende fiender, ettersom Phoenix-enheten deres kun er bra på rettet skade mot spesifikke flyvere.
Det sistnevnte problemet skal Tempest løse. Dette er et nytt, digert Protoss-skip som fyrer av digre energikuler mot andre flyvende enheter. De skader ikke bare det utpekte målet, men også de som måtte finne det for godt å stå rundt. Dermed har også denne rasen fått en måte å håndtere svermer av Mutalisks mer effektivt på. Jaggu kan de ikke skyte bakkemål også.
Blant de mange gryntende stønnene under denne presentasjonen, skapte Tempest sannsynligvis det største kollektive sukket. Demonstrasjonsvideoen la aldri skjul på hvor ekstremt rettet denne enheten er som motvekt til Mutalisks, og på nåævrende stadie kan kun tre stykker maltraktere en sverm på nulltid. Det høres ut som en kjekk erstatning for Carrier, som kuttes i Heart of the Swarm.
Flyvende sjikane
Oracle er Protoss' nye enhet for økonomisk sjikane, og Blizzard har tatt et ganske artig utgangspunkt med denne kula av et romskip. De hadde nemlig ikke lyst til å lage nok en hissig, mobil enhet som drepte halvparten av arbeiderne til en uoppmerksom spiller på noen sekunder. I stedet har de valgt å la oss leke med fiendens økonomi på andre måter.
«Entomb» hiver et energifelt rundt tre av fiendens minerafelt. Dette gjør det umulig å høste ressurser av dem i en viss tidsperiode. I tillegg kan «Phase Shift» deaktivere bygninger, også midlertidig, noe som også gjør at Oracle kan smyge seg forbi antiluft om det skulle være et problem. Som en liten frekk bonus har de også «Preordain», som lar deg se hva motstanderen forsker på i en gitt bygning.
Disse luringene ser ut til å kunne volde svært stor økonomisk skade på kort tid, samtidig som at verktøykassen deres spenner bredt nok til at de vil være en trussel gjennom hele spillet. De er riktignok ikke i stand til å drepe arbeidere, men når hvert lille skip låser av tre mineralbunter så spiller det kanskje ingen rolle. Mothership strykes forresten på grunn av denne saken.
Kloner motstanderen
Den aller siste av de foreløpige nye enhetene er kanskje den mest spennende av dem alle, og samtidig den Blizzard virker mest skeptiske til. «Replicant» er enkelt og greit i stand til å kopiere enhver enhet de ser. Ikke bare overtar de egenskapene til sin nye ham, de får også alle mulige oppgraderinger – uavhengig av om fienden har dem.
Dermed kan de for eksempel overta en Banshee uten «cloak» fra fienden, aktivere nevnte egenskap selv og volde ekstrem skade på arbeiderne deres om de ikke er forberedt. De skal riktignok være dyre, men tvinger samtidig motstanderen til å tenke helt nytt. Man må ikke bare tenke på hvor godt man er rustet mot fiendens enheter, men også mot egne.
En artig problemstilling som ble bragt opp er hvordan det viser seg at de faktisk kan ta over arbeiderne til motstanderen, for så å bygge dens enheter. Dermed kan en Replicant for eksempel bygge en Orbital Command om man først bygger de andre, nødvendige enhetene. Tanken på en Protoss med Scanner Sweep og M.U.L.E. er mer enn litt skummel.
Småforandringer
Alle lagene får også noen mindre forandringer som de på scenen valgte å spare til slutt, og disse kan vi like gjerne bare spøle kjapt gjennom. Cloak-egenskapen til Ghost har fått en satt energikostnad for en satt tidsperiode. Reapers regenererer nå helse utenfor kamp. Battlecruiser har fått en fartsboost, som også har en nedkjølingsperiode.
Baneling kan nå bevege seg imens de er nedgravd, noe som krever en oppgradering i Hive. Hydralisks kan lære seg å løpe kjappere, noe man også gjør mulig via en oppgradering i Hive. Nexus-en til Protoss kan klistre en liten kanon på hvilken som helst enhet, som er av samme styrke som en Photon Cannon. Aberet er at de kun kan skyte på «light»-enheter.
Den aller siste finessen er at Nexus også kan kalle tilbake alle enhetene ute i felten, slik Mothership kunne tidligere. Denne kraftige egenskapen kan kun benyttes med et visst mellomrom, og lamslår samtidig enhetene i noen sekunder før de kan brukes. Det ser likevel ut til at Protoss har fått noen virkelig lekre nye angrep.
Konklusjon
Det skorter ikke på flerspillerforandringer i Heart of the Swarm, og her ser det ut til å bli noe alle raser kan kose seg med. Som ventet er det nok Protoss som får de aller største justeringene, men både Terran og Zerg har noen godbiter som virkelig kan forandre måten rasene spilles på. I tillegg til forandringer på eksisterende enheter som har fått en ny relevans.
Det er artig å se hvordan både Terran og Protoss har fått sin respektive motgift mot massive bunter av Mutalisks, en trussel de fleste nok har møtt brodden til ved flere anledninger. Samtidig kan det bli svært spennende å se hvordan nye enheter som Viper og Replicant justerer på svakhetene til rasene sine. Her ser man at de ulike lagene låner mye av hverandre.
Hadde det vært et hvilket som helst annet strategispill så hadde jeg vært en anelse redd for at enhetene enten skulle bli for homogene og ensformige, eller at disse forandringene skaper en umiddelbar ubalanse som har gjort de siste årenes balansearbeid overflødig. Dette er likevel Blizzard. De kan dette. Den største bekymringen er nok om dette er den endelige versjonen av alle enhetene.
StarCraft II: Heart of the Swarm kommer i salg neste år. Vi testet spillet hos Blizzard i Anaheim, Califormia. De betalte for reise og opphold.