StarCraft II blir gratisspill

Blizzard

StarCraft II: Wings of Liberty blir gratis fra og med 14. november. Dette formidlet Blizzard-sjef Mike Morhaime under åpningsseremonien til BlizzCon 2017 i Anaheim fredag. Dette melder Polygon.

Alle som vil det kan laste ned spillet gratis og spille hele Wings of Liberty-kampanjedelen, der fokuset ligger på Terran. Dersom du allerede eier Wings of Liberty, får du istedet spille Zerg-oppfølgeren Heart of the Swarm gratis. Flerspillerdelen blir også helt gratis, men her med alle enhetene fra oppfølgerne Heart of the Swarm og Legacy of the Void også.

Syv år siden slipp

Spillet så sånn ut en gang i tiden.
Blizzard

Det er faktisk 7 år siden StarCraft II: Wings of Liberty ble sluppet. Siden den gang har Blizzard sluppet oppfølgerne StarCraft II: Heart of the Swarm og StarCraft II: Legacy of the Void. Frem til nå har man måttet betale for spillene, men nå åpner man altså opp gratisslusene for deler av spillet.

Vi satte stor pris på StarCraft II: Wings of Liberty i vår anmeldelse, og trillet en nier på anmelderterningen.

– Blizzard ofrer nyskapning og innovasjon for et kompromissløst, veldreid og ekstremt godt balansert gameplay som virkelig kommer til sin rett i en flerspillerdel denne sjangeren aldri har sett maken til. Blizzard bekrefter den gamle floskelen om at de gamle fortsatt er eldst, og beviser med StarCraft II at de er en av verdens desidert beste spillutviklere. En klassiker!, utbrøt vår anmelder den gang.

Les anmeldelsen av det andre spillet: StarCraft II: Heart of the Swarm »

Les anmeldelsen av det tredje spillet. StarCraft II: Legacy of the Void »

Kommentarer (11)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
BadCat
7 år siden

Flott av Blizzard, men har folk tid til å spille? Jeg har kun den første delen, men jeg hadde aldri tid til å spille det ferdig eller satse noe nevneverdig på flerspillerdelen fordi jeg var dypt involvert i et annet onlinespill. Holdt på med 2v2 ei stund til medspilleren falt fra. Spilte litt 1on1 men presset ble for stort og det var en del folk kom med slibrige kommentarer hvis man vant på tilfeldigheter. Da fristet det ikke til å ta en ny runde.

Det er dessverre ikke tid til å spille alle spill man kunne ønske selv om de blir helt eller delvis gratis. Det er alt for mange spill som er tilgjengelig og det ser ut til å forverre seg fra år til år etter som spillindustrien foprtsetter å vokse.

Spill er blitt så omfattende nå at det er kun tid til å satse på étt spill. Har man først valgt spill så får man ikke spilt noe annet uten at det går ut over det spillet man satser i.

 

Til slutt kan man ende opp med så mange spill at folk fremdeles ikke har tid om spillene selges til $1 ved lansering og til den prisen kan ingen produsere spill annet enn på fritida. Det er allerede kommet så langt at inntektene til produsenter av uavhengige spill synker for hvert år. Det er rett og slett for mange aktører som vil ha av folks tid og penger.

 

The Great Video Game Crash of 1983 kommer til å gjenta seg. Det hjelper ikke at folk spiller som aldri før hvis det blir for mange aktører som spyr ut spill. Det lanseres så mange spill nå at det er en heltidsjobb å  bare følge med på hva som slippes til enhver tid.

Sesseth
7 år siden

Flott av Blizzard, men har folk tid til å spille? Jeg har kun den første delen, men jeg hadde aldri tid til å spille det ferdig eller satse noe nevneverdig på flerspillerdelen fordi jeg var dypt involvert i et annet onlinespill. Holdt på med 2v2 ei stund til medspilleren falt fra. Spilte litt 1on1 men presset ble for stort og det var en del folk kom med slibrige kommentarer hvis man vant på tilfeldigheter. Da fristet det ikke til å ta en ny runde.

 

Det er dessverre ikke tid til å spille alle spill man kunne ønske selv om de blir helt eller delvis gratis. Det er alt for mange spill som er tilgjengelig og det ser ut til å forverre seg fra år til år etter som spillindustrien foprtsetter å vokse.

 

Spill er blitt så omfattende nå at det er kun tid til å satse på étt spill. Har man først valgt spill så får man ikke spilt noe annet uten at det går ut over det spillet man satser i.

 

Til slutt kan man ende opp med så mange spill at folk fremdeles ikke har tid om spillene selges til $1 ved lansering og til den prisen kan ingen produsere spill annet enn på fritida. Det er allerede kommet så langt at inntektene til produsenter av uavhengige spill synker for hvert år. Det er rett og slett for mange aktører som vil ha av folks tid og penger.

 

The Great Video Game Crash of 1983 kommer til å gjenta seg. Det hjelper ikke at folk spiller som aldri før hvis det blir for mange aktører som spyr ut spill. Det lanseres så mange spill nå at det er en heltidsjobb å  bare følge med på hva som slippes til enhver tid.

 

Jeg ser ikke problemet. Jo flere spill, jo mer mangfold. Samme går for musikk og film. Dette er jo et rent luksusproblem.

Taurean
7 år siden

Enig med BadCat. Jeg vil heller ha kvalitet over kvantitet. Sc2 har overhodet ikke den samme spillbarheten og gjennomslagskraften som Sc1 hadde. Dette kan man kanskje ikke si om mange etterfølgere av noen som helst spill-, film- eller musikkutgivelser ... men likevel. Hvis man ikke tror man klarer å lage noe som er minst like bra eller bedre enn det første man lagde, så er det etter min mening like greit å la være. Da er det kun snakk om å melke kunder for penger, og det betyr det samme for meg som å forsøple markedet, og også folks hoder.

BadCat
7 år siden

Selv liker jeg best WarCraft - Orcs and Humans. Der er det akkurat passe mange forskjellige units og oppgraderinger. Alt senere er utviklet for langt, IMO. Musikken er dyster og minneverdig, stemmetalentene er fatastiske.

 

Altså, det er positivt at grafikk og interface har utviklet seg, selv om jeg ikke er en tilhenger av overgangen til 3D. Jeg synes derimot ikke at det blir bedre spill av å legge til stadig mer kompleksitet og uendelig med nye variasjoner av enheter. Utvidelser til spill er den største styggedomen som er funnet på. Den eneste gangen jeg kan komme på hvor et spill er blitt bedre av utvidelser er Heroes of Might and Magic III. Salg av utvidelsespakker er lite annet enn grådighet og i tillegg spiltter det spillsamfunnet ved at i stedet for ei samlet gruppe spillere så får man en splittelse av spillere som vil spille i spillets opprinnelige form og spillere som vil spille en eller flere utvidelser. Jevnt over svekker utvidelser spillene.

 

Taurean
7 år siden

Rart du nevnte det ^^ Jeg skrev i innlegget angående Warcraft som eksempel, at det første spillet var det beste, men gadd ikke ta det med ^^ Wc1 er det beste av de 3 som er gitt ut. World of Warcraft er et tegneseriespill som er så kjedelig at man kan dø av kjedsomhet før man blir ferdig. Wc1 er intenst og hardt. Musikken er simpel, men genialt komponert. Det er sjel i spillet! Det er det ikke i de siste. Wc2 er også bra.

 

En stund siden jeg sjekka Youtube for bra Wc1-videoer. Du bør sjekke noen Warcraft 2-videoer som heter "lossless", av 3dtexture. Helt utrolig ferdigheter! Spiller gjennom noen oppdrag uten å miste en enste enhet, men raskere enn noen jeg noen gang har sett.

Siste fra forsiden