Sniktitt

StarCraft: Ghost

Hvem kjenner ikke til StarCraft-serien? Strategispillene som på sett og vis er med på å definere selve sjangeren, og som har drevet en hel generasjon spillere til å kjempe mot hverandre i all verdens spillturneringer. Serien har helt klart vært en gullgruve for utviklerne, som blant annet står bak andre suksesser slik som Diablo- og WarCraft-spillene. Denne gangen har Blizzard bestemt seg for å gå vekk fra PC-en, og heller forsøke seg på konsoll-markedet igjen.

Side 1
Side 2

Hacking, frihet, og episk stjernekrig
Flere Matrix-elementer i vente! StarCraft: Ghost sporter muligheten for spillere å kunne hacke seg inn i sikkerhetsystemer. Dette fungerer som små mini-spill som du titt og ofte støter på. Blizzard ville for eksempel gjøre det vanskelig og utfordrende å åpne dører. I stedet for å skulle finne nøkler eller adgangskort rundt om i oppdragene, må Nova hacke seg gjennom forskjellige sikkerhetsystemer for å komme seg videre. Ved å feile kan en rekke skremmende situasjoner oppstå, slik som å utløse en alarm, eller å rett og slett ikke kunne komme seg videre. En hacking-situasjon som ble demonstrert for oss var når Nova fikk et ublidt møte med en Photon-kanon. Nova har hverken beskyttelse eller våpenkraft til å stå i mot denne enheten, og spilleren må tenke ut en annen måte å komme seg forbi den på. I dette tilfellet ble denne kanonen tilført levetid fra en Pylon-energikilde. Nova gikk derfor opp til denne, for så å prøve seg på å hacke seg inn og overstyre kontrollen slik at hun kunne slå av kanonen.

Å utføre selve hackingen krever altså arbeid fra din side som spiller. Disse mini-spillene skal komme i en rekke utgaver, og vi ble i første omgang presentert for to av dem. I det ene fikk du en strøm av binære tall nedover skjermen, altså ett-tall og nuller, og noen av disse måtte du gjøre om til den motsatte verdien av det de opprinnelig var. De første gangene du skal gjøre dette vil det være enkelt, fordi det er svært få tall du skal forandre. Etter hvert som du går videre i spillet blir det vanskeligere ved at du må forandre flere og flere tall mens de renner nedover skjermen din. En ganske vanskelig prestasjon med en GamePad. Den andre hackemetoden gikk ut på farger. På skjermen fikk du vist forskjellige linjer med farger som hele tiden forandret deg, og selv måtte du bla gjennom din egen fargegruppe og hele tiden matche den fargen på skjermen. Dette blir vanskeligere etter hvert ved at fargene skifter raskere og raskere.

Spillet vil konstant drive deg mot å tenke selv. Når et oppdrag starter vil du bli presentert med en måte du kan gjøre det på for sikker suksess. Velger du å ikke følge denne måten, og heller oppnå målet på egenhånd, vil du faktisk bli premiert for å gjøre det. Nye områder kan åpne seg, og spillopplevelser du ellers ikke ville opplevd vil komme frem i lyset. Du kan eksempelvis bli presentert med et oppdrag hvor du skal ødelegge et spesielt kjøretøy, og du blir på samme tid utstyrt med et par granater du kan bruke for å oppnå dette. Hvis du greier å ødelegge kjøretøyet på en annen måte vil du kanskje få beholde disse granatene, og heller bruke dem i en langt vanskeligere situasjon.

Banene er også bygd opp slik at du kan finne hemmelige ganger og skjulte områder som vil gjøre jobben lettere for deg så lenge du gidder å finne dem. Likevel vil spillet lede deg på rett vei ved å eksempelvis gjøre den rette veien mer fremtredende skulle du ønske å gjøre det på den enkle måten. Slett ikke alle oppdrag går ut på snike deg rundt forbi, eller å oppnå relativt jordnære mål. Du vil titt og ofte bli plassert bak spakene på mange av de kjente StarCraft-kjøretøyene, og du vil også ta del i store, episke kriger. Det ble blant annet sammenlignet med Battlefield 1942, hvor to ulike grupper vil møte hverandre på slagmarken for å løse sine uoverenstemmelser på den blodige måten. Nova vil da kjempe på Terran-rasen sin side, og vil kunne ha en direkte innflytelse på disse krigene. Vi ble demonstrert en scene hvor Zerg-ene invaderte en Terran-planet, og synet minnet langt mer om en frentisk, høyteknologisk krigssituasjon fra filmen Starship Troopers, enn de primitive kampmetodene brukt i Battlefield 1942.

StarCraft lever videre
Etter som Bill Roper avviste planene om en mulig oppfølger til strategispillene når vi slo av en prat med ham i København, er det ingen tvil om at StarCraft: Ghost vil kunne fylle opp dette tomrommet. De velkjente StarCraft-elementene er på plass, både i form av enheter og historie. Til og med stemmene vi kjenner fra strategispillene vil være på plass i Ghost, og mange av dem som lånte bort stemmene sine til de spillene har blitt hentet inn igjen for å gjøre arbeid på denne gangen også. Måten spillet kombinerer undercover-operasjoner slik som å skulle ødelegge fiendetlige mål i det skjulte, og store krigssituasjoner hvor hele planeter blir invadert, åpner utvilsomt for en særdeles spennende spillopplevelse.

Blizzard tok seg også tid til å forsikre alle om at spillet vil være optimisert for hvert individuelle konsoll. PlayStation 2-versjonen vil naturligvis se litt mer tafatt ut enn Xbox-versjonen, men de vil begge to føles som de ble lagt for akkurat det konsollet, uten de konverteringsfeilene som ofte regjerer når spill skal markedsføres på flere forskjellige konsoller. Også de hacke-inspirerte mini-spillene vil tilføre en egen lille spillopplevelse, og er med på å gjøre StarCraft: Ghost til et ganske enestående produkt. Og hvem vil vel ikke spille den lekre heltinnen Nova? Blizzards super-konkurrent til Tomb Raider-spillenes Lara Croft? Med sine dødbringende våpen, utspekulerte egenskaper og svært smidige kropp, vil Nova kunne bane seg vei inn i hjertet til hvem som helst.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden