STOCKHOLM/LARVIK (Gamer.no): Etterlengtede Star Wars: The Old Republic har endelig åpnet slusene til en fornøyelig beta. I vår forrige store sniktitt ble de viktigste delene av spillet åpenbart, selv om inntrykket kun baserte seg på to intensive spilldager med kun én klasse.
I løpet av betatesten har vi spilt alle klassene fra Republikken, og nylig fikk vi også teste Sith-ene på Korriban i en tettpakket test-dag hos EA i Sverige. For hver klasse som spilles og hver planet som oppleves synker inntrykkene dypere og dypere inn. Hver ekstra time gjør det klarere og klarere akkurat hva slags massivt onlinespill dette kommer til å bli:
Star Wars: The Old Republic vil være drevet av innhold og fortellinger, og ikke av spillsystemer. Planetene du kan boltre deg på vil gi deg masse å gjøre og mange gode historier, men de vil fungere som klassiske, lukkede Bioware-kart, ikke som åpne sandkasser. Spillet vil kunne skilte med en deilig flyt som nesten kan måle seg med sjangerens mester, og basere seg på tradisjonelle spillsystemer for rollefigurutvikling, klasseroller og spiller-mot-spiller-kamp, men kompanjongsystemet vil være nyskapende.
På den måten blandes gode gamle elementer med noen nye, for å skape et tradisjonelt massivt onlinespill ikledd en typisk Bioware-drakt. Resultatet er et profesjonelt og underholdende spill som nesten alle kan like.
En god start
Hver av de åtte begynnerklassene har sine unike og storslagne historier. Agenten og Hodejegeren starter på sumpplaneten Hutta. Sith-Krigeren og Sith-Inkvisitoren begynner på mørke Korriban. Jedi-Ridderen og Jedi-Konsulen på eldgamle Tython, og Soldaten og Smugleren på Ord Mantell som er herjet av borgerkrig.
På disse planetene gjør begge klassene de samme sideoppdragene og får oppleve mye av det samme innholdet, men de spiller ulike hovedhistorier med vidt forskjellig fokus og skikkelser. Hver klasse har sine egne kompanjonger, som ikke bare utfyller dem i kamp, men som også spiller viktige roller i fortellingene.
Innholdet på begynnerplanetene lar deg lære klassen din å kjenne steg for steg. Du får nye evner for hvert nytt erfaringsnivå, og det er kun mot de siste delene av fortellingen du får med deg en kompanjong på fast basis. Det meste av innholdet her er laget for solospilling, men det finnes også et par oppdrag på hver planet som bør gjøres som gruppe.
Når du har gjort alle oppdrag på startplaneten er du rundt erfaringsnivå 10. Da er tiden kommet for å dra videre til neste planet, og dette gjøres gjennom viktige typer oppdrag som kalles «Flashpoints». Disse store gruppeoppdragene kan de fire klassene fra hver side gjøre sammen, før de blir brakt videre til neste planet.
Slik samles alle klassene fra Republikken på hovedplaneten i galaksen, Coruscant, og klassene fra Imperiet samles på jungelplaneten Dromund Kaas. Det er kun når du har reist fra begynnerplaneten du får velge en spesialisering for klassen din, og får muligheten til å utvikle rollefiguren gjennom evnepoeng.
Hver klassespesialisering er tilpasset klare roller. Både Smuggleren, Agenten, Inkvisitoren og Konsulen kan enten velge en spesialisering som lar dem spille som helbreder eller en som lar dem fokusere på å gjøre skade. Mens Krigeren, Ridderen, Hodejegeren og Soldaten kan velge mellom å hovedsakelig være «tank» eller skadegjører. De spesialiserte klassene har likevel unike evner, og alle som velger å være enten «tank» eller helbreder kan også gjøre god skade i kamp.
Episke fortellinger
Alle klassene kan skilte med gode og viktige historier, som lar dem spille roller som enten store helter eller skurker. Siden det er Star Wars-universet vi befinner oss i er det likevel klassene som bruker den mektige «kraften» som appellerer mest til meg personlig, så det er de jeg har spilt mest i betaperioden.
Når du spiller disse klassene får du dykke mye dypere ned i filosofien til Sith-ene og Jediordenen enn noe av det som blir presentert i Star Wars-filmene. Du får se hvor ekstreme og fanatiske begge gruppene egentlig er. Et godt eksempel på dette er når du som Jedi må avgjøre om du skal tyste på et par som er forelsket. Tyster du blir de kastet ut og får ikke bli Jedier. Følelser av noe slag tillates ikke.
Samme hvilken klasse du spiller er det klart at utvikleren vil at du skal føle deg både viktig og mektig helt fra starten. Alle fortellingene dreier seg om at du er utvalgt og spesiell. Som Jedi handler for eksempel de første oppdragene om å avsløre svik i Jedi-ordenen, og gir deg muligheten til å redde planeten Tython. Du slipper med andre ord å begynne nederst på rangstigen som i mange andre massive onlinespill.
Som Sith handler mer av historien å oppdage viljen til de gamle Sith-Herrene, og å avgjøre hva slags regler og retningslinjer Sith-ene bør følge. Som Sith-Kriger må du for eksempel gjennomgå store prøvelser for å vinne æren til å lære ved de mektiges side. Du kan vinne ved hjelp av kamp, intriger eller tortur. Bare de sterkeste kan bli ekte Sith.
De gode og onde valgmulighetene du får i oppdrag er spesielt interessante for Jedi og Sith. Du kan for eksempel være en Jedi som kun følger «The Dark side» eller en Sith som kun velger «The Light side». Samme hvor mye godt du gjør for Sith-ene, eller hvor mange onde handlinger du utfører som Jedi, bytter du ikke side i konflikten.
Spillutvikler Hall Hood forklarte det slik:
– Ingen er større skurk enn han alle tror er en helt, og benytter muligheten til å undertrykke andre. Som Jedi kan du slåss for ordenen din med alle tenkelige midler, og sørge for at den totale krig bryter ut. Som Sith kan kjempe for fred og å reformere Imperiet ditt.
Disse tingene virker kanskje noe underlig for mange, men viser stor forståelse og kreativitet hos utvikleren. Fra filmene er kanskje min favoritt Qui-Gon Jinn, som ikke velger å følge Jedi-ordenen blindt, men i stedet går sin egen vei. Mentoren i Knights of the Old Republic 2, Kreia, er nok min favoritt fra dataspillene, for hun er verken lys eller mørk, men i stedet grå. For øyeblikket frister det for eksempel veldig å spille en Sith som følger «The Light side».
Veldig mange oppdrag lar deg ta slike moralske og filosofiske valg. Det meste av innholdet du opplever påvirkes ikke av valgene du tar, men historien og oppførselen til skikkelsene påvirkes så absolutt. Dette er den samme oppskriften du finner i utviklerens mange og gode tradisjonelle rollespill. Forskjellen denne gangen er at Star Wars: The Old Republic virker å være mellom fem og ti slike spill pakket inn i et gigantisk massivt onlinespill.