Anmeldelse

Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Endelig er omtalen her. Spillet har fått modnet, spiret og grodd. Gamer.no ser på et sterkt forbedret Star Wars Galaxies i forhold til det som først ble lansert, og som på mange måter kan betegnes som det ultimate onlinespillet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Et levende samfunn
Det er alle disse små detaljene en faller for. Det er klart du kan ha det morsomt som enstøing, og Star Wars Galaxies er omtrent det første onlinespillet som virkelig lar deg utvikle deg på et solid nivå uansett om du spiller sammen med andre eller ikke. Men det er når du blander deg inn i andres liv det hele skjer. Du kan velge å bli med i en såkalt ”player association” som er en slags klan, og når du har penger nok til å kjøpe et hus kan du flytte inn i en by hvor du må betale eiendomsskatt og inntektsskatt. Du kan innrede huset med møbler slik at det tilsvarer en personlig residens, eller du kan utstyre det som en butikk og plassere en slags robot der som selger varene til forbipasserende spillere. Hvis du spesialiserer deg i kjøpmannyrket vil du eksempelvis kunne reklamere for butikken din på det planetariske kartet.

Hvis vi går tilbake til ressurssystemet, vil du finne ut at spillere i Star Wars Galaxies ikke manuelt trenger å grave frem metaller eller stoffer. De kan plassere ut store gravemaskiner som gjør arbeidet for dem når de er borte. Først leter du etter en sikker kilde for ressursen du vil ha, der etter planter du ned den enorme gravemaskinen som så tikker og går til du avslutter den. Men det stopper ikke der. For at maskinen skal kunne operere trenger du strøm, og dette må du selv generere ved å bygge blant annet vindmaskiner. Det er denne følelsen av at ”alt henger sammen” som er så kolossalt gjennomgående i Star Wars Galaxies. Gameplayet er så ekstremt flerfoldig at mange spillere ikke engang forstår hva som er der ute. Du trenger slettes ikke gravemaskiner, butikker eller stillingen som politiker, men bare at muligheten er der gjør Star Wars Galaxies helt unikt.

Joda, du har absolutt muligheten til å bli politiker. Det har ikke alltid vært slikt, men takket være et seriøst engasjement fra utviklernes side har de i månedene etter lanseringen gjort spillet vesentlig bedre ved å introdusere en mengde nye funksjoner. Politikere kan eksempelvis selv gå inn i lederstillinger i en spillerby, og gjerne bli ordfører hvis de greier å samle nok stemmer. Valg er en del av spillet, og er med på å forhindre diktatorer i spillerbyene fra å sitte for lenge på tronen. Om du ikke har politikerdrømmer kan du alltid bli en politimann i spillerbyen, og gjennom et veldesignet system kan du kaste ut spillere som oppfører seg dårlig. Nekter de å ta i mot advarselen vil du kunne slå tilbake mot dem på en passende måte. Takket være en nylig oppdatering kan spillere nå også kjøpe sine egne doninger som de kan suse over plantene med, eller ri på forskjellige dyr for økt fart.

Men er det gøy?
Et onlinespill kan by på så mange funksjoner det bare vil, men hvis de ikke er implementert riktig kan det ofte falle helt i fisk. Hvem vil ha en myriade utvannede funksjoner, uansett? Og som alle andre onlinespill krever Star Wars Galaxies mye av deg som spiller. Så lenge du bruker tid på å ha det gøy og smaker på det spillet har å by på er det ingen tvil om at du vil finne mye å more deg med. Star Wars Galaxies er som det virkelige livet – sitter du bare der og sturer vil det ikke skje noe. Du må ta sjansen og reise ut for å oppleve noe. Du må prøve å tjene litt penger, eventuelt skaffe deg et hus, sikre deg mange gode venner og så videre. Du må suge til deg opplevelsene, og ikke bare lirke deg ned i en liten nisjé. Da vil Star Wars Galaxies bli noe helt annet enn hva du hadde forventet deg.

I mange onlinespill fremstår oppdrag som kjedelige. Det er et velkjent faktum, fordi utviklerne ikke greier å gjenskape den dynamikken vi ser i vanlige spill hvor spilleren er hovedpersonen og verdenen kan bøyes og tøyes for å imponere akkurat den ene spilleren. Slik er ikke et onlinespill, fordi alt som skjer vil også dukke opp hos andre. Oppdragene i Star Wars Galaxies er langt fra perfekte, men de er et sikkert steg i riktig retning. Ved å gå til en såkalt oppdragsterminal kan du ta til deg forskjellige oppdrag basert på en rekke kategorier slik som utforskning, ødeleggelse, levering og så videre. Oppdrag er også veldig dynamiske og stiller seg inn til spilleren eller gruppen han er med i. Går du alene må du kanskje kun drepe et lite insekt, men går du med en hel gruppe flinke spillere er det mulig det er en hel mengde kjempereptiler eller en liten hær av banditter du må ta deg av.

Star Wars Galaxies har heller ikke tradisjonelle ”spawns”. Det er ikke visse steder ute i naturen der du vet at ting dukker frem. Dyr forholder seg naturligvis til områder, men de forflytter seg i stor grad og dukker faktisk opp i henhold til hvor flinke spillerne i området er. Dette skaper et element sjeldent sett i onlinespill – nemlig jakt. Det er utrolig morsomt å bli med en gruppe spillere som alle rir ut på store ”dewbacks” for å jakte på spesielle typer dyr eller banditter. Star Wars hadde heller ikke vært Star Wars hvis ikke du kunne menge deg med sentrale skikkelser slik som Princess Leia, Darth Vader eller Jabba the Hutt. Disse eksisterer absolutt i spillet, og ved å oppsøke deres tilholdsteder (slik som Jabbas enorme palass) kan du begi deg ut på en rekke oppdrag for dem. Først vil du kun snakke med deres undersåtter, men etter hvert som du jobber deg opp vil du anskaffe deg tillit og til slutt møte disse mystiske personene.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden