Plastisk kirurgi
Star Wars Galaxies åpner ved at du som figur blir transportert av Imperiets soldater til en romstasjon under deres kontroll. Her går du gjennom en serie med hjelpeposter som forteller deg hvordan de helt elementære funksjonene i spillet fungerer, slik som hvordan du skal forsikre gjenstandene dine i tilfelle død (dør du i dette spillet, blir klonen din gjenfødt), bruke banken og naturligvis hvordan du skal slåss. Når du er kommet gjennom hele runden får du selv velge hvilken av Star Wars Galaxies ti planeter du kan begynne på, og disse inkluderer velkjente steder slik som Tatooine, Naboo og Corellia. Men før alt dette må du gjennom systemet for å skape figuren – først og fremst utseendemessig. Spillet gir deg et enormt spekter av modifiseringsmuligheter som aldri før er sett i et lignende spill.
Du kan bokstavlig talt forandre på hver eneste del av kroppen, fra øyne og ører, til nese og munn. Du kan forandre hudfarge, hårfarge, hårsveis, høyde, hvor tykk du skal være, hvor muskuløs du skal være, tatoveringer og så videre. Du kan til og med bestemme hvor gammel figuren din skal se ut, og faktisk fremheve rynkene hvis du ønsker det. Star Wars Galaxies gjør en glimrende jobb i å la spillerne se ut akkurat slik de vil, og derfor er det ofte slik at du møter spillere som faktisk ser forskjellige ut omtrent hver eneste gang. Inne i selve spillverdenen er det også spillere som spesialiserer seg i ”image design”, hvilket er en slags hybrid av frisør og plastikk-kirurg. Ønsker du å forandre ansiktet ditt? Da er disse fagfolkene du bør oppsøke.
Star Wars Galaxies klasse-/yrkesystem er ekstremt godt utført, og utviklerne har tatt en fullstendig annen vei enn det du ser i andre onlinespill. Her finner du ingen tradisjonelle erfaringsnivåer, og du kan fritt velge karrierevei etter hvert som du jobber deg ut i spillet. Du har også mulighet til å dykke ned i flere yrker på samme tid, og gjøre deg til en slags ”jack-of-all-trades”, eller kun spesialisere deg på ett eller to yrker som du blir virkelig flink i. Spillet består av såkalte basisyrker og eliteyrker. Når du først begynner spillet må du velge et basisyrke, slik som for eksempel speider, lege, skytter eller bråkmaker som spesialiserer seg i kamp med hendene. Hvert av disse yrkene har flere forskjellige milepæler, og når du kommer til en ny milepæl vil figuren din tilegne seg nye egenskaper og få tilgang til å bruke mer avanserte kampteknikker, gjenstander og så videre.
Hva vil du bli i dag?
Det som er en av Star Wars Galaxies sterke sider, er nettopp hvordan hvert yrke ikke er en rett linje fra begynnelse til slutt. En skytter må eksempelvis bruke rifler over lengre tid for å tilegne seg rifleerfaring, noe som vil føre til at han når de spesifikke milepælene innenfor skytteryrket. Når han endelig har fullført alle rifle-milepælene, kan han gå videre til eliteyrket ”rifleman” som kun spesialiserer seg på rifler. Men han kan også tilegne ser erfaring i bruk av pistoler, og jobbe seg opp i pistol-milepælene ved å bruke, ja nettopp pistoler. Hvis du fullfører alle de forskjellige milepælene innenfor et yrke har du lov til å kreve tittelen ”master”, og dette krever derfor særdeles stort engasjement for å oppnå. Å bli ”master” i et yrke er slettes ikke nødvendig, og siden spillet bare lar deg nå et viss antall milepæler, kan du heller bruke tiden på å jobbe med mange forskjellige yrker.
Det høres utvilsomt komplekst ut, mens straks du er inne i spillet er det hele krystallklart. Star Wars Galaxies lar deg finpusse og spesialisere figuren din i vesentlig større grad enn noen andre spill av samme type. Du kan gjerne bli en enkel kokk som bruker rifle-egenskapene sine til å skaffe seg de nødvendige materialene en kokk må besitte. Du kan bli en såkalt ”creature handler”, men dette krever at du blir en god speider før du kan reise ut i naturen og temme de ville dyrene. Det er en myriade forskjellige klasser i Star Wars Galaxies, og det er kun du som bestemmer om du vil være flink i mange, eller mester i noen få. Spillet har også noe som kalles ”elite-elite”-yrker, som faktisk krever at du har ”master”-grad i én eller flere yrker før du i det hele tatt kan begynne å arbeide med dette, og blant disse finner du eksempelvis Boba Fetts spesialfelt – dusørjegerne.
Men her finner du langt mer enn de typiske kampyrkene. I Star Wars Galaxies vil du finne en myriade av langt mer fredfulle yrker som bygger på basisyrket ”artisan” – altså håndverker. Etter å ha utviklet deg innenfor ”artisan”-yrket, kan du blant annet gå videre til å bli robotingeniør hvor du faktisk lager roboter, skredder hvor du lager forskjellige typer klær, våpensmed som lager våpen av alle typer, eller bioingeniør som kan fremstille dyr og ulike stoffer som forbedrer spillerne. Hele spillet er bygd på et intrikat system av ressurser, og du må kjøpe eller selv gå ut i naturen for å finne disse. En våpensmed må finne forskjellige typer mineraler for å bygge sine gjenstander, og hvis han bruker sjeldne ressurser av god kvalitet vil sluttproduktet faktisk bli bedre. Et laservåpen lagd av et mineral som leder strøm bedre, vil derfor gi bedre skaderesultat. Ressurser forflytter seg på planeten hele tiden, og spillere må kontinuerlig reise ut og oppsøke de beste stedene for å grave dem frem.