Sniktitt

Star Wars: Empire at War

Hva skjer når en gruppe veteraner fra Westwood Studios setter seg ned og lager Star Wars-spill? Det lurte vi også på, og derfor oppsøkte vi LucasArts på E3 for å ta en nærmere titt på Star Wars: Empire at War.

Petroglyph er et navn du bør se opp for i fremtiden, i alle fall hvis du var en tilhenger av spillene til det profilerte utviklerstudioet Westwood Studios før de ble assimilert inn i Electronic Arts. Det nye studioet Petroglyph består nemlig av en rekke veteraner fra Westwood, og skal vi dømme etter det vi har sett av Star Wars: Empire at War, har de absolutt ikke glemt hvordan en lager gode strategispill. Empire at War ser ut som det Star Wars-spillet du alltid har ønsket deg om du liker strategispill.

I en galakse langt borte ...
Star Wars: Empire at War skiller seg litt ut i forhold til andre Star Wars-spill. Det ikke følger historien i filmene. og prøver heller ikke å lage sin egen historie som likevel ikke inneholder noen elementer som kommer i konflikt med det George Lucas og gjengen har kokt opp. Det utviklerne i Petroglyph har gjort er rett og slett å ta utgangspunkt i krigen mellom opprørerne og imperiet, men lar resten av hendelsesforløpet være helt opp til deg. Hvis du vil sprenge Tatooine i stykker, står du fritt til å gjøre det, og om Darth Vader blir drept tidlig i spillet er det ingen som nekter deg deg.

I stedet for en forhåndsbestemt, historiebasert kampanje kommer Star Wars: Empire at War med et stjernekart som inneholder alle de viktige planetene i Star Wars-universet. Hver av planetene gir eieren spesifikke strategiske bonuser, og for å ta knekken på fienden må du kjempe til deg kontrollen over viktige planeter mens du sørger for at motstanderen mister kontrollen over planeter som er nyttige for ham. Det er med andre ord du selv som bestemmer hvilke planeter du skal gå til angrep på, og basert på de valgene du gjør gir spillet deg passende oppdrag. Det er planetene som er ressursene i spillet, og du får ikke tradisjonelle muligheter for ressursinnsankning inne i selve oppdragene.

Spillet foregår i en verden hvor det som skjer i oppdragene har direkte betydning for det store strategiske aspektet. Når du sender styrkene dine til kamp, bør du sørge for at så mange som mulig overlever for at disse skal være tilgjengelige også i fremtidige slag. Dette betyr at retrett faktisk er et seriøst alternativ. Det er bedre at deler av styrkene dine overlever, slik at de eventuelt kan fortsette angrepet på et senere tidspunkt (etter at de har fått forsterkninger), enn at hele hæren blir utslettet og dermed er borte for alltid.

I rommet kan ingen høre deg juble
Et av de virkelig kule momentene med Star Wars: Empire at War er at kampene ikke bare foregår på selve planetene, men også i verdensrommet. Du kan når som helst velge å sende styrkene dine ut i rommet, og når du gjør det blir de "forvandlet" til romskip. Kamp i verdensrommet er ikke radikalt ulikt kamp på landjorden, men det gir en helt annen følelse å sende enorme romskip i kamp mot hverandre enn det gjør å dirigere troppene på bakken. Store romskip inneholder også individuelle komponenter som kan ødelegges under kampene. Imperiet har forøvrig et ekstra ess i ermet, nemlig den gigantiske "Death Star", som kan utslette hele planeter (noe vi fikk demonstrert på Tatooines bekostning).

Star Wars: Empire at War er, med sitt store utvalg kjente og kjære kjøretøy og romskip, en Star Wars-fanatikers drøm. Selv de uten noe særlig forhold til det populære universet bør kunne glede seg over synet av enorme "Imperial Walkers" som baner seg vei gjennom opprørerstyrkene og mektige "Star Destroyers" som eksploderer i rommet. I tillegg kommer spillet med en rekke heltekarakterer, som for eksempel Darth Vader. Disse har spesialegenskaper som kan gjøre dem uvurderlige i kamp, men er ikke udødelige og bør derfor brukes med omhu.

Grafikken ser temmelig pent ut, og i tillegg til svært autentiske Star Wars-enheter, får vi fargerike og detaljerte spillmiljøer. Brukergrensesnittet virker også vellykket - kontrollsystemet i kampsekvensene minner veldig om det vanlige systemet for sanntidsstrategispill (som Westwood Studios i sin tid pionerte), mens systemet på stjernekartet er et enkelt "drag and drop"-system hvor du enkelt velger styrkene dine og drar dem dit du vil de skal reise.

Totalt sett ser Star Wars: Empire at War veldig lovende ut, og vi gleder oss til det lanseres for PC senere i år.

Siste fra forsiden