Star Wars Battlefront II-lanseringen i november i fjor ble en aldri så liten katastrofe for EA, takket være klagestormen rettet mot spillets mikrotransaksjoner. Skytespillet ble på mange måter katalysatoren for at forbrukere gjorde opprør mot det såkalte «loot box»-fenomenet, og det har utgiveren fått kjenne på lommeboken.
Finanssjef i EA, Blake Jorgensen, fortalte nylig til The Wall Street Journal at Star Wars Battlefront II har oppnådd svakere salgstall enn forventet. I løpet av juleperioden gikk ni millioner eksemplarer av spillet ut til forbrukere – én million mindre enn det EA omtaler som et konservativt anslag. Til sammenligning solgte forgjengeren 14 millioner eksemplarer fra sin lansering i november 2015 til utgangen av mars 2016.
Jorgensen legger skylda på «loot box»-bråket, men forteller at planen fortsatt er å gjeninnføre mikrotransaksjoner til spillet. Muligheten til å kjøpe digitale belønninger i Battlefront II ble fjernet like før lansering, men EA lover å bringe dette tilbake så snart systemet har gjennomgått en overhaling – antakelig en gang i løpet av de neste par månedene.
Mer Star Wars i sikte
Foruten planene for Battlefront II snakket EA kort om sine andre Star Wars-prosjekter i en investorsamtale natt til onsdag. EA-sjef Andrew Wilson hintet blant annet om at Respawns mye omtalte, men foreløpig hemmelighetsstemplede stjernekrigspill trolig vil slippes en gang før mars 2020.
Samtidig antydet Wilson at vi ikke kan vente det neste innslaget i Star Wars Battlefront-serien før det påfølgende regnskapsåret, som går fra 1. april 2020 til 31. mars 2021. Et tredje spill – som ble utviklet av Visceral Games før studioets nedleggelse – ble ikke nevnt, og er sannsynligvis enda et godt stykke unna.
Vi lot oss ikke imponere over Star Wars Battlefront II.
Les anmeldelsen av skytespillet her »